Wróć do listy wpisów

Jak myć i czyścić komorę silnika

Jak myć i czyścić komorę silnika

Wielu kierowców pieczołowicie czyści i pielęgnuje karoserię swojego samochodu. Jest to powierzchnia, która w pełni wystawiona jest na widok publiczny. Jej stan dla wielu mniejszych i większych estetów jest zatem najważniejszy. Nie ma co ukrywać, że pojazd odbiera się bazując właśnie na jego wyglądzie.

Warto jednak pamiętać, że zadbany lakier to nie wszystko. Mniej odsłonięte części samochodu również powinny być czyszczone. Chodzi nie tylko o ich estetyczny wygląd, ale przede wszystkim o to, żeby były odpowiednio konserwowane. Silnik i komora silnika to elementy samochodu, które również powinny być regularnie myte.

Dlaczego powinno się myć silnik?

Silnik samochodowy stale się brudzi. Nic dziwnego – przecież jego funkcja nie polega na tym, żeby ładnie wyglądał, stąd nie ma potrzeby, żeby myć go bardzo często. Ma on przede wszystkim należycie funkcjonować. Jednakże mycie niesie za sobą kilka korzyści.

Przede wszystkim czysty silnik służy jego efektywniejszej diagnozie. Na umytym silniku widać wszystkie zacieki i oznaki użytkowania.

Wyczyszczony silnik może być też oznaką jego nowości. A już na pewno jest dowodem na to, że właściciel samochodu o niego dba. Wytrawni handlarze samochodów dobrze o tym wiedzą i aby cena za oferowany przez nich pojazd była jak najwyższa, potrafią oni doprowadzać silniki i komory silników do całkowitego błysku.

Silnik pozbawiony oznak brudu może być też mile widziany podczas serwisowania samochodu. Dzięki temu odnajdywanie wszystkich śrub i ważnych elementów budowy auta będzie prostsze.

Mycie silnika samochodu na benzynę, a silnika diesel

Jako że silniki Diesla działają na bazie zapłonu samoczynnego, to jakakolwiek wilgoć powstała po myciu, nie wpływa na ich pracę. Wszelkie pozostałości wody nie sprawią, że kierowca będzie miał problem z odpaleniem samochodu. Toteż taki silnik można myć bez obaw. 

Z kolei silnik benzynowy odpalany jest poprzez zapłon iskrowy. Polega to na tym, że podczas każdego cyklu pracy mieszanka paliwa i powietrza rozpoczyna spalanie, gdy zostanie zainicjowana przez iskrę, która z kolei powstaje za pośrednictwem przewodów wysokiego napięcia. Innymi słowy, proces odpalania się takiego silnika jest bardziej złożony, dlatego mycie go musi przebiegać nieco inaczej.

Niedopuszczalne jest zalanie komory silnika, gdyż to najpewniej będzie oznaczało jego trwałe uszkodzenie. Dlatego mycie silnika, zwłaszcza tego typu, musi odbywać się przy użyciu specjalnego preparatu.

Jaki sposób jest najlepszy na mycie silnika i komory?

Piana aktywna lub szampon samochodowy mogą nie wystarczyć do prawidłowego umycia silnika wraz z jego komorą. Dopiero specjalne środki będą w stanie usunąć smar i innego rodzaju zabrudzenia powstałe na jego powierzchni.

Podczas czyszczenia należy być szczególnie ostrożnym. Trzeba uważać na to, by nie zalać i nie uszkodzić ważnych dla funkcjonowania samochodu części, zwłaszcza, gdy myty jest silnik benzynowy. 

Przed przystąpieniem do mycia konieczne jest zabezpieczenie folią m.in. alternatora, pokrywy akumulatora, czujnika płynu chłodzącego, filtru powietrza oraz aparatu zapłonowego.

Poza odpowiednim preparatem czyszczącym przydać może się także skuteczny środek konserwujący, dzięki któremu brud nie będzie tak szybko osadzał się na powierzchni silnika i jego komory. Ponadto niezbędne są też takie akcesoria jak: mikrofibra, szczotka i pędzel.

Preparat czyszczący należy nanieść na powierzchnię silnika i komory i przystąpić do czyszczenia. Warto pamiętać, że podczas opłukiwania należy uważać, żeby nie zalać silnika i innych części auta.