Wróć do listy wpisów

Sprawdzanie grubości lakieru - jak wykonać

Sprawdzanie grubości lakieru - jak wykonać

Planujesz kupno używanego samochodu? W takim razie koniecznie zaopatrz się w miernik grubości lakieru. Dzięki niemu będziesz w stanie ocenić, czy karoseria była wcześniej lakierowana, szpachlowana lub może poszycie karoserii było wymieniane. Tylko czy to wystarczy? Radzimy, jak sprawdzić grubość lakieru i w jaki sprzęt warto zainwestować.

Grubość lakieru - jaka jest norma?

Zanim postanowisz sprawdzić grubość lakieru w już posiadanym lub dopiero twoim przyszłym aucie, musisz znać normę, według której określisz, czy grubość jest odpowiednia. To, niestety, nie jest tak łatwe, ponieważ inną normą cechują się samochody europejskie i inną azjatyckie.

Grubość lakieru samochodowego określamy w mikrometrach (μm). Przyjęło się, że samochody europejskich marek są malowane grubszą warstwą na poziomie 100-170 μm. Natomiast auta azjatyckie, np. Nissan, Honda, lakierowane są cieńszą warstwą. Z reguły jest to między 50 μm a 100 μm. Ponadto wartości te mogą się wahać nawet o 20 μm, dlatego Skoda o grubości lakieru 110 μm niekoniecznie musi alarmować.

Warto też wspomnieć o lakierach wodnych. W Europie są te egzemplarze produkowane po 2007 roku - grubość lakieru w tego typu modelach może być cieńsza od starszych modeli. Zupełnie inna sytuacja dotyczy zaś lakierów metalicznych. W tym przypadku zakłada się, że ich grubość jest nieco wyższa.

Przystępując do pomiaru grubości lakier pamiętaj ponadto, że parametry poszczególnych części auta mogą się między sobą różnić, ale raczej nieznacznie. Jeśli różnica wynosi więcej niż 60-70 proc. możesz być pewien, że element był powtórnie lakierowany.

Miernik grubości lakieru - jaki kupić?

Mierniki grubości lakieru różnią się od siebie czułością. Zakres pomiarowy najdokładniejszych urządzeń wynosi od 0 μm do 1990 μm. Większości kierowcom wystarczy jednak podstawowy miernik grubości o zakresie do 1500 μm.  W naszym sklepie dostępny jest np. miernik od Blue Technology - MGR-10-S-AL. Rozdzielczość jego wymiaru wynosi 10 μm, rozpoznaje 3 rodzaje stali: stal, stal ocynkowana, aluminium. Natomiast w autodetailingu podczas polerowania lakieru ta dokładność pomiaru musi byc duzo bardziej precyzyjna i tu przychodzi nam urządzenie znów od Blue Technology  P-10-SAL.

Jak wykonać pomiar grubości lakieru?

Zrobienie pomiaru grubości lakieru jest stosunkowo łatwe, zwłaszcza jeśli posiadasz intuicyjny, dość dokładny miernik. Pomiar należy wykonywać na czystym samochodzie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Warto zacząć od dachu, a następnie przechodzić do pozostałych części auta (wraz ze słupkami i progami). Zmierzyć trzeba cały pojazd, a dla pewności warto powtórzyć cały zabieg. Jest to zresztą konieczne, jeśli wartości wahają się znacznie w zależności od miejsca pomiaru. Na szczególnej uwadze miej dach i słupki - powtórne lakierowanie w tym miejscu świadczy o poważnej kolizji. Auto po takim wypadku warto sobie odpuścić.