Wróć do listy wpisów

Glinkowanie lakieru po co, jak i kiedy?

Glinkowanie lakieru po co, jak i kiedy?

Glinkowanie to termin, który musiał obić się o uszy każdemu kierowcy. Nawet takiemu, który nie poświęca pielęgnacji karoserii zbyt wiele czasu. Dodatkowo glinkowanie wykonać może każdy, dlatego nie warto bać się tego zabiegu. Kiedy glinkowanie jest konieczne? Czy zawsze jest bezpieczne dla lakieru? Czego możemy użyć zamiast glinki?

Czym jest glinkowanie?

Glinkowanie to zabieg, który ma usunąć zabrudzenia mocno przyczepione do lakieru. Są to wszystkie zanieczyszczenia, do których nie docierają środki chemiczne (szampony, cleanery), a które mogą utrudnić pielęgnację karoserii.

Glinkowanie wykonuje się, używając do tego glinki, przy czym mamy do wyboru glinki o różnym stopniu twardości, które dobieramy do twardości lakieru. Miękkich używamy do aut, które mają stosunkowo miękkie lakiery i łatwo jest je porysować (Honda, Toyota, Subaru). Najczęstszym wyborem jest jednak glinka średnio twarda. Natomiast twardą wykorzystujemy do glinkowania bardzo zapuszczonych, dawno niepielęgnowanych lakierów. Glinka samochodowa to specjalnie zaprojektowana masa polerska zawierająca unikalne cząsteczki polerskie, podobne do tych, które znajdują się w pastach polerskich.

Do zabiegu potrzebny jest również lubrykant. Środek ten ułatwia pracę z glinką, zapewniając poślizg w trakcie glinkowania. Należy go nakładać partiami – tam, gdzie akurat glinkujemy (nie na cały pojazd na raz).

Kiedy glinkowanie jest konieczne?

Glinkowanie lakieru to istotny etap w procesie dbania o samochód, który przygotowuje powierzchnię do dalszych zabiegów kosmetycznych, na przykład woskowania czy polerowania. Metoda ta pozwala usunąć z powierzchni lakieru mikroskopijne zanieczyszczenia, które zwykłe mycie nie jest w stanie wyeliminować – może to być asfalt lub nalot z klocków hamulcowych. Takie czyszczenie karoserii zapewnia dogłębne oczyszczenie lakieru.

Glinkowanie lakieru – rozpoznawanie potrzeby

Jeśli chcesz stwierdzić, czy glinkowanie samochodu jest potrzebne, wystarczy dokładnie ocenić stan powierzchni lakieru. Po umyciu samochodu i wysuszeniu lakieru, możesz delikatnie przejechać opuszkami palców po karoserii. Jeżeli pomimo mycia wyczuwalna jest chropowatość, świadczy to o obecności trudnych do usunięcia zabrudzeń, takich jak żywice z drzew, smoła drogowa, drobiny asfaltu czy resztki owadów. Te zabrudzenia mogą trwale uszkodzić lakier – jeśli nie zostaną usunięte przed nałożeniem warstw ochronnych. Jeśli chcesz osiągnąć doskonały połysk lakieru to konieczna będzie glinka samochodowa.

Wrażliwość na nierówności lakieru, zwiększy używanie foliowej rękawiczki. Załóż ją na rękę i ponownie przeprowadź test dotykowy. Folia sprawi, że nawet najmniejsze nierówności staną się bardziej wyczuwalne dla skóry, co pozwoli na dokładniejszą ocenę stanu powierzchni. Dzięki temu możesz precyzyjnie określić kondycję lakieru oraz w jakim zakresie konieczne jest zastosowanie glinki. Nie musisz martwić się o ryzyko zarysowania lakieru? O tym piszemy nieco więcej poniżej.

Czy glinkowanie rysuje lakier?

Glinkowanie lakieru to proces, który budzi wśród kierowców mieszane uczucia, głównie z powodu obaw o potencjalne rysowanie lakieru. Faktycznie, istnieje ryzyko, że nieprawidłowo przeprowadzony proces glinkowania może prowadzić do powstawania mikro-zarysowań. Jest jednak sposób, aby czyszczenie lakieru przebiegło tak, jak oczekuje tego właściciel pojazdu.

Mechanizm działania glinki

Podczas całego procesu kawałek glinki przesuwany po powierzchni lakieru zbiera drobne zanieczyszczenia przylegające do karoserii. Jeśli te cząstki są twarde, np. drobinki metalu lub piasek), mogą działać jak papier ścierny, powodując mikroskopijne rysy. Bardzo ważne jest, aby glinkę regularnie zgniatać i uformować ją na nowo. W ten sposób zakopiesz zabrudzenia w jej wnętrzu i doczyścić powierzchnię lakieru.

Jak zapobiegać ryzyku rysowania?

Aby zminimalizować ryzyko porysowania lakieru podczas glinkowania należy przestrzegać kilku zasad. Wtedy Twój lakier samochodowy nie ucierpi na całym procesie, a wręcz przeciwnie.

  1. Użyj odpowiedniego środka poślizgowego - Niezależnie od grubości powłoki lakierniczej nigdy nie glinkuj na sucho. Użyj obfitej ilości specjalistycznego środka poślizgowego, który ułatwi ślizganie się glinki po powierzchni i zmniejszy tarcie. Takim środkiem może być woda z dodatkiem szamponu samochodowego.

  2. Często zagniataj glinkę - glinka do lakieru powinna być regularnie zagniatana. Możesz również zanurzyć ją w ciepłej wodzie. W ten sposób ukryjesz zanieczyszczenia wewnątrz, zapobiegając ich kontaktowi z lakierem.

  3. Zachowaj delikatność - Podczas glinkowania lakieru pracuj delikatnie, bez nadmiernego nacisku na glinkę. Pozwól, aby to środek poślizgowy i sama glinka wykonywały większość pracy. W ten sposób nie uszkodzisz lakieru samochodowego.

Co zrobić, gdy glinka jest zbyt twarda?

Glinkowanie samochodu to proces, który wymaga od Ciebie odpowiedniego przygotowania. Glinka samochodowa powinna być dość miękka i łatwa do zagniatania. Jak już wspomnieliśmy dość łatwo osiągnąć taki stan. Wystarczy, że zwiększysz ją i umieścisz na kilka minut w kubku z ciepłą wodą. Ciepło uczyni glinkę bardziej plastyczną i łatwiejszą do manipulacji. Glinka polerska odpowiednio zagniatana zapewni Ci wysoką intensywność czyszczenia, ale nie wpłynie na stan lakieru samochodowego.

Co zamiast glinki do lakieru?

Jeśli nie do końca odnajdujesz się z glinką w ręku, możesz wypróbować alternatywne rozwiązania. Coraz większą popularnością cieszą się np. rękawice z glinką, gąbki z warstwą polimeru i ręczniki z warstwą polimeru. Są to pozornie podobne produkty, ale dla niektórych kierowców łatwiejsze w użyciu. Praca z użyciem ich jest szybsza i przyjemniejsza, jednak trzeba pamiętać o częstym płukaniu i oczyszczaniu warstwy polimerowej. Dzięki temu unikniemy możliwości powstawania rys.