Wróć do listy wpisów

Jak udrożnić odpływ wody w samochodzie

Jak udrożnić odpływ wody w samochodzie

Problemy z wodą wewnątrz auta, parujące szyby i brzydki zapach, często są spowodowane niedrożnymi odpływami wody w samochodzie. Ten pozornie mały kłopot może przybrać rozmiar problemu dużej wagi. Wilgoć w aucie sprawia, że włókna wchłaniające wodę mogą zacząć gnić, natomiast elementy metalowe stają się narażone na pojawienie się rdzy.

Postępująca korozja jest wyrokiem dla pojazdu. Dbając o drożność odpływów wody w samochodzie można łatwo uniknąć tych problemów. Jak zatem należy zrobić to poprawnie?

Gdzie gromadzi się woda?

W przypadku starych aut najczęściej winne są sparciałe uszczelki układu wentylacji. Przez nie woda dostaje się do wnętrza pojazdu, a także magazynuje się w nich. Kolejnym elementem, który należy sprawdzić są odpływy w podszybiu, które mogą być niedrożne z powodu zanieczyszczeń organicznych jak liście, nasiona i pyłki drzewa, także osadów. Problem ten będzie o wiele bardziej widoczny w autach niegarażowanych.

Demontaż osłon podszybia

Aby sprawdzić czy zanieczyszczenia organiczne zalegają w odpływach podszybia, należy zdemontować plastikowe osłony. W tym celu trzeba najpierw odkręcić wycieraczki. Zanim zabierzesz się do pracy sprawdź, jak zdejmuje się zastosowane w Twoim modelu auta plastikowe spinki. Jest to bardzo ważne, gdyż łatwo je uszkodzić.

Jeżeli mimo wcześniejszego przeszkolenia, zdarzy się taka sytuacja, to nie trzeba się tym zbytnio przejmować. Te elementy są wymienne i możne je bez problemu dokupić. Zabieg czyszczenia podszybia powinno się przeprowadzać raz w roku. Niestety niewielu kierowców nie zrobiło go chociaż raz w życiu.

Udrażnianie przewodów odpływowych

Zatkane przewody odpływowe sprawiają, że woda opadowa zamiast ściekać pod auto, zalega w podszybiu, następnie przedostaje się do kanałów wentylacyjnych, a stamtąd do wnętrza pojazdu. Udrożnienie przewodów odpływowych to bardzo istotna sprawa, jednocześnie nie jest zbyt skomplikowana. Przeważnie wystarczy przepchać je kawałkiem giętkiego drutu lub przedmuchać sprzężonym powietrzem.

Otwory odpływowe na spodzie drzwi

Opuszczana szyba w drzwiach bocznych jest uszczelniona na dole z obu stron. Niestety to uszczelnienie nie zawsze jest dla wody zaporą nie do pokonania. Dlatego boczne drzwi także zostały wyposażone w otwory odpływowe.

Niestety ich drożność również może zostać ograniczona lub całkowicie pozbawiona z powodu osadów, które spływając grawitacyjnie do wnętrza drzwi po pewnym czasie tworzą zator. Od tego momentu w drzwiach będzie przybywało coraz więcej zanieczyszczeń, a zalegająca wilgoć będzie przyczyną korozji. Oczywiście ten proces nie zacznie się od razu, gdyż drzwi przeważnie są dobrze zabezpieczone przed korozją.

Trzeba jednak pamiętać, że każda nawet najlepsza ochrona jest poddawana próbie czasu. Dlatego, im szybciej wykryty zator, tym lepiej. Jeżeli drzwi w aucie były wcześniej naprawiane i warstwa antykorozyjna została już naruszona, to w takim przypadku korozja zacznie postępować w szybkim tempie, a drzwi w krótkim czasie będą nadawały się wyłącznie do wymiany.

Aby temu zapobiec, należy systematycznie sprawdzać drożność otworów za pomocą drewnianego patyczka lub miękkiego drutu.