Temperatura na zewnątrz w ciągu dnia coraz częściej dochodzi do 10°C i powoli zaczynamy czuć wiosnę. Właściciele aut tłumnie ruszyli na myjnie samochodowe, aby umyć auta po zimie. Pod grubą warstwą osadu kryją się niestety niemiłe niespodzianki. Sezon jesienno-zimowy nie jest łaskawy dla karoserii samochodu.
Odpryskujący żwir wypełniający dziury w asfalcie powstałe w wyniku wietrzenia mrozowego oraz wszelkie zdarzenia drogowe, o które nietrudno, gdy występują warunki atmosferyczne utrudniające jazdę, powodują ubytki, zarysowania na lakierze, a także trudne do usunięcia zanieczyszczenia.
Jeżeli umyłeś już dokładnie swoje auto i sprawdziłeś w jakim stanie jest karoseria, możesz w ramach wiosennych porządków wypolerować i zakonserwować auto. Te zabiegi pielęgnacyjne przygotują twój pojazd na sezon wiosenno-letni i będziesz mógł planować weekendowe wycieczki.
Jak odświeżyć lakier w samochodzie?
Odświeżenie lakieru po zimie to proces dość złożony. Jeszcze większą uwagę trzeba poświęcić zwłaszcza starszym powłokom lakierniczym, które mogą być mocno porowate, co zwiększa przyczepność brudu. Samo umycie auta w większości przypadków nie wystarczy.
Duża część zanieczyszczeń, pozostałości po owadach, smar, smoła czy żywica z drzew, nadal pozostaje na lakierze po myciu. Przejedź ręką po karoserii zaraz po opuszczeniu myjni samochodowej, a z pewnością wyczujesz pod palcami liczne grudki. Pozostawienie takiego brudu na powłoce lakierniczej może z czasem przyczynić się do utleniania lakieru.
Co więcej, nałożenie wosku na takie zanieczyszczenia jeszcze bardziej je utrwali. Aby dogłębnie oczyścić lakier i usunąć uciążliwy brud oraz drobinki pisaku, które ugrzęzły w porowatej strukturze lakieru, należy przeprowadzić glinkowanie auta.
Glinki do lakieru samochodowego, podobnie jak pasty polerskie, mogą mieć różny poziom ścieralności. Rodzaj glinki dobieramy w zależności od kondycji powłoki lakierniczej. Im lepszy stan lakieru, tym delikatniejszej glinki możemy użyć. Glinka pomoże pozbyć się chropowatości, a lakier będzie gotowy do dalszych zabiegów pielęgnacyjnych.
Po dokładnym spłukaniu auta można przejść do polerowania i woskowania. Jeżeli chcesz, aby lakier błyszczał jak z fabryki, konieczna będzie korekta lakieru. Najczęstszymi defektami lakieru powstającymi poprzez standardowe użytkowanie auta są swirle (koliste rysy widoczne zwłaszcza w słońcu) i oksydacja, czyli miejscowe zmatowienie lakieru.
Na niepoprawnie naprawianych już wcześniej powłokach lakierniczych może pojawić się charakterystyczna „Skórka pomarańczowa” zwana morką, a także hologramy, które są widocznymi śladami po ruchach polerki. Chcąc się ustrzec przed konsekwencjami źle wykonanej polerki, należy zgłębić tajniki poprawnego polerowania i dobrać odpowiednią chemię.
Środki do polerowania lakieru
Wyróżniamy trzy rodzaje środków stosowanych do polerki. Są to pasty polerskie cuttingowe, polishingowe i finishingowe. Te pierwsze są najbardziej agresywne i służą do wycinania głębokich rys. Równomierne użycie tego środka pozwoli na usunięcie wspomnianych wcześniej swirli.
Następnie, średnie pasty stosowane do równomiernego polerowania powierzchni lakierowanej, a na koniec delikatny środek nadający ostateczny połysk. W przypadku aut z delikatnym lakierem akrylowym (zwłaszcza japońskich) lepiej zacząć od pasty o średniej ścieralności.
Maszyna polerska – zasady polerowania lakieru
Użycie maszyny polerskiej usprawni polerowanie i zaowocuje bardziej spektakularnym efektem. Jeżeli posiadasz maszynę orbitalną, to istnieje mniejsze ryzyko przepolerowania lakieru i pojawienia się hologramów. Tego typu maszyny posiadają funkcję soft-start, która pozwoli na płynne rozpoczęcie pracy. Sama maszyna to jednak nie wszystko.
Potrzebne są jeszcze odpowiednie pady polerskie i wiedza jak ich użyć. Pady, tak samo jak pasty posiadają różne stopnie ścieralności. Zasada ich użycia jest prosta. Do padów o mocnej ścieralności stosujemy pasty cuttingowe, do padów średniej ścieralności pasty polishingowe, natomiast do deliktanych padów stosujemy pasty finishingowe.
Dobre maszyny polerskie posiadają regulację obrotów. Zostaje więc pytanie, jakie obroty do polerowania należy użyć? Potencjometr w maszynach polerskich posiadają zwykle regulację w zakresie 500-4000 obr./min.
Polerowanie metalowych elementów lakierowanych jest dość bezpieczne, jednak przy elementach plastikowych dobrze jest zmniejszyć obroty do 3000-2000 obr./min. Trzeba też uważać na krawędzie, gdyż łatwo je przepolerować.