Jest wiele sposobów na ochronę lakieru samochodowego. Tradycyjne woski i sealanty zapewniają podstawową barierę przed czynnikami zewnętrznymi, ale ich trwałość jest ograniczona. Nowoczesne technologie ochronne, a dokładnie powłoki ceramiczne i grafenowe, oferują znacznie wyższy poziom zabezpieczenia. Tworzą trwałą warstwę odporną na zarysowania, chemię drogową i promieniowanie UV.
Powłoka grafenowa – co warto o niej wiedzieć?
Powłoka grafenowa to zaawansowana nanoochrona powierzchni oparta na strukturze jednoatomowych warstw węgla. Grafen tworzy ultra cienką barierę o wysokiej odporności chemicznej i mechanicznej. Struktura plastra miodu zapewnia doskonałe przewodnictwo cieplne i elektryczne.
Grafen w powłoce łączy się z powierzchnią na poziomie atomowym. Wiązania Van der Waalsa oraz efekt pi-stackingu zwiększają adhezję do lakieru, szkła i metalu. Powłoka grafenowa tworzy trwałą warstwę ochronną o kącie zwilżania powyżej 110°. Dzięki temu woda perli się i spływa, usuwając zabrudzenia.
Twardość struktury zbliża się do 9H, a to wzmacnia odporność na mikrozarysowania. Ochrona antykorozyjna wynika z chemicznej obojętności grafenu i jego zdolności do blokowania wilgoci oraz tlenu. Powłoka wykazuje odporność na promieniowanie UV i agresywne substancje chemiczne. Czy wersja grafenowa jest lepsza do ochrony lakieru samochodu niż tradycyjne powłoki ceramiczne?
Aplikacja powłoki grafenowej
Proces nakładania powłoki grafenowej wymaga staranności i właściwego przygotowania powierzchni. Struktura grafenu umożliwia trwałe wiązanie z lakierem, ale tylko przy odpowiedniej adhezji. Aplikacja przebiega etapowo:
-
Mycie i dekontaminacja powierzchni – lakier musi być wolny od brudu, osadów i zanieczyszczeń drogowych. Proces rozpoczyna się od zastosowania piany aktywnej i szamponu o neutralnym pH, na przykład Kiurlab Bubble Fruit 1L Szampon. Po spłukaniu powierzchnię osusza się ręcznikiem z mikrofibry (ADBL Puffy Towel XL) i sprężonym powietrzem.
-
Usuwanie osadów metalicznych i drogowych – glinkowanie pozwala pozbyć się trudnych do usunięcia resztek, takich jak smoła, żywica i pył hamulcowy. Do usuwania osadów metalicznych stosuje się deironizery, idealnie sprawdzi się tutaj Fresso Iron Remover 1L, które reagują z cząstkami żelaza, rozpuszczając je na poziomie molekularnym.
Powłoka ceramiczna i jej wyróżniki
Powłoki grafenowe to tylko rozwiązanie jedno z wielu. Możesz sięgnąć również po ceramiczne, jak na przykład Aqua Coating 9H 30ml powłoka ceramiczna. Są to zaawansowane warstwy ochronne oparte na polimerach krzemowych, a dokładnie SiO₂ i TiO₂. Struktura molekularna tworzy sieć krzemionkową, która wiąże się chemicznie z powierzchnią.
Twardość powłoki ceramicznej osiąga poziom 9H w skali ołówkowej. Chroni lakier przed mikrozarysowaniami, oksydacją i promieniowaniem UV. Warstwa ceramiczna jest hydrofobowa – kąt zwilżania przekracza 100°.
Odporność chemiczna powłoki zabezpiecza przed kwasami, solami drogowymi i detergentami. Powierzchnia nie reaguje z substancjami o pH w zakresie 3-12. Ochrona antykorozyjna wynika z bariery blokującej dostęp wilgoci i tlenu do lakieru.
Powłoka redukuje tarcie powierzchniowe, dzięki czemu zmniejsza ryzyko powstawania hologramów i śladów po myciu. Struktura ceramiczna nie przewodzi prądu, co eliminuje wpływ ładunków elektrostatycznych na przyciąganie kurzu. Odporność termiczna dochodzi do nawet 750°C.
Jak przebiega aplikacja powłoki ceramicznej?
Tak samo jak w przypadku powłoki grafenowej, tutaj również aplikacja wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni. Proces składa się z kilku etapów, które zapewniają maksymalną trwałość i skuteczność ochrony:
-
Usuwanie zanieczyszczeń drogowych i osadów – glinka detailingowa, jak ADBL Clay Bar Violet w połączeniu z lubrykantem usuwa osady, których nie da się zmyć standardowymi środkami. Pozwala to uzyskać idealnie gładką powierzchnię.
-
Korekta lakieru samochodowego – wszelkie rysy, hologramy i oksydacja lakieru muszą zostać usunięte. Korekta lakieru odbywa się maszynowo przy użyciu past polerskich o różnej gradacji. W zależności od stanu powierzchni stosuje się jedno-, dwu- lub wieloetapową korektę. Proces kończy się usunięciem pyłu polerskiego.
Powłoka grafenowa czy ceramiczna – którą wybrać?
Chcesz uzyskać trwałe zabezpieczenie lakieru samochodowego, ale nie wiesz, które rozwiązanie wybrać? Zwróć uwagę. na swoje oczekiwania względem ochrony, trwałości i właściwości użytkowych.
Powłoka ceramiczna tworzy twardą barierę, która chroni lakier przed mikrozarysowaniami, oksydacją i agresywnymi czynnikami chemicznymi. Jej hydrofobowość ułatwia utrzymanie czystości, a wysoka odporność termiczna zapobiega degradacji pod wpływem wysokich temperatur.
Struktura ceramiczna wykazuje stabilność chemiczną i nie przewodzi prądu, co eliminuje problem przyciągania kurzu. Proces sieciowania wymaga odpowiednich warunków, a pełne utwardzenie trwa od kilku godzin do kilku dni. Trwałość powłoki ceramicznej waha się od jednego do pięciu lat, w zależności od formuły i liczby nałożonych warstw.
Powłoka grafenowa oferuje lepszą elastyczność i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Struktura oparta na grafenie tworzy warstwę o zwiększonej odporności na mikrozarysowania i zmiany temperatur. Dzięki doskonałemu przewodnictwu cieplnemu zmniejsza ryzyko powstawania osadów mineralnych, co jest istotne w rejonach o wysokiej twardości wody.
Grafenowa hydrofobowość przewyższa powłoki ceramiczne, co poprawia właściwości samooczyszczające. Wiązania Van der Waalsa zwiększają adhezję do lakieru, co wydłuża czas działania powłoki w porównaniu do standardowych ceramicznych systemów ochronnych. Proces aplikacji i utwardzania przebiega podobnie jak w przypadku ceramiki, lecz niektóre formuły wymagają dłuższego czasu na osiągnięcie pełnej twardości.
Grafen przewyższa ceramikę pod względem trwałości i elastyczności, natomiast ceramika oferuje wysoką odporność chemiczną i stabilność strukturalną. Wybór zależy od priorytetów – jeśli liczy się maksymalna ochrona przed chemikaliami i promieniowaniem UV, powłoka ceramiczna będzie lepszym rozwiązaniem. W przypadku potrzeby redukcji tarcia powierzchniowego, lepszej odporności na zabrudzenia i większej elastyczności warstwy ochronnej, powłoka grafenowa sprawdzi się lepiej.