Wróć do listy wpisów

Powłoka grafenowa czy ceramiczna – którą wybrać dla swojego auta? 

Powłoka grafenowa czy ceramiczna – którą wybrać dla swojego auta? 

Jest wiele sposobów na ochronę lakieru samochodowego. Tradycyjne woski i sealanty zapewniają podstawową barierę przed czynnikami zewnętrznymi, ale ich trwałość jest ograniczona. Nowoczesne technologie ochronne, a dokładnie powłoki ceramiczne i grafenowe, oferują znacznie wyższy poziom zabezpieczenia. Tworzą trwałą warstwę odporną na zarysowania, chemię drogową i promieniowanie UV. 

Powłoka grafenowa – co warto o niej wiedzieć?  

Powłoka grafenowa to zaawansowana nanoochrona powierzchni oparta na strukturze jednoatomowych warstw węgla. Grafen tworzy ultra cienką barierę o wysokiej odporności chemicznej i mechanicznej. Struktura plastra miodu zapewnia doskonałe przewodnictwo cieplne i elektryczne. 

Grafen w powłoce łączy się z powierzchnią na poziomie atomowym. Wiązania Van der Waalsa oraz efekt pi-stackingu zwiększają adhezję do lakieru, szkła i metalu. Powłoka grafenowa tworzy trwałą warstwę ochronną o kącie zwilżania powyżej 110°. Dzięki temu woda perli się i spływa, usuwając zabrudzenia. 

Twardość struktury zbliża się do 9H, a to wzmacnia odporność na mikrozarysowania. Ochrona antykorozyjna wynika z chemicznej obojętności grafenu i jego zdolności do blokowania wilgoci oraz tlenu. Powłoka wykazuje odporność na promieniowanie UV i agresywne substancje chemiczne. Czy wersja grafenowa jest lepsza do ochrony lakieru samochodu niż tradycyjne powłoki ceramiczne?  

Aplikacja powłoki grafenowej  

Proces nakładania powłoki grafenowej wymaga staranności i właściwego przygotowania powierzchni. Struktura grafenu umożliwia trwałe wiązanie z lakierem, ale tylko przy odpowiedniej adhezji. Aplikacja przebiega etapowo: 

  • Mycie i dekontaminacja powierzchni – lakier musi być wolny od brudu, osadów i zanieczyszczeń drogowych. Proces rozpoczyna się od zastosowania piany aktywnej i szamponu o neutralnym pH, na przykład Kiurlab Bubble Fruit 1L Szampon. Po spłukaniu powierzchnię osusza się ręcznikiem z mikrofibry (ADBL Puffy Towel XL) i sprężonym powietrzem. 

  • Usuwanie osadów metalicznych  i  drogowych – glinkowanie pozwala pozbyć się trudnych do usunięcia resztek, takich jak smoła, żywica i pył hamulcowy. Do usuwania osadów metalicznych stosuje się deironizery, idealnie sprawdzi się tutaj Fresso Iron Remover 1L, które reagują z cząstkami żelaza, rozpuszczając je na poziomie molekularnym. 

  • Korekta lakieru samochodowego – obejmuje jedno-, dwu- lub wieloetapowe polerowanie przy użyciu past ściernych o różnej gradacji. Doskonale sprawdzi się tutaj zestaw polerski ADBL Roller 9mm

  • Odtłuszczanie powierzchni, na przykład przy pomocy alkoholu izopropylowego – zapewnia maksymalną adhezję powłoki grafenowej.  

  • Polimeryzacja i utwardzanie – wstępne utwardzenie następuje po kilku godzinach, a pełne wiązanie molekularne trwa do 72 godzin.  

  • Warstwowanie powłoki – każda dodatkowa warstwa wymaga kilkugodzinnego odstępu przed kolejnym nałożeniem. Zwiększa to trwałość i właściwości hydrofobowe. 

Powłoka ceramiczna i jej wyróżniki  

Powłoki grafenowe to tylko rozwiązanie jedno z wielu. Możesz sięgnąć również po ceramiczne, jak na przykład Aqua Coating 9H 30ml powłoka ceramiczna. Są to zaawansowane warstwy ochronne oparte na polimerach krzemowych, a dokładnie SiO₂ i TiO₂. Struktura molekularna tworzy sieć krzemionkową, która wiąże się chemicznie z powierzchnią.  

Twardość powłoki ceramicznej osiąga poziom 9H w skali ołówkowej. Chroni lakier przed mikrozarysowaniami, oksydacją i promieniowaniem UV. Warstwa ceramiczna jest hydrofobowa – kąt zwilżania przekracza 100°.

Odporność chemiczna powłoki zabezpiecza przed kwasami, solami drogowymi i detergentami. Powierzchnia nie reaguje z substancjami o pH w zakresie 3-12. Ochrona antykorozyjna wynika z bariery blokującej dostęp wilgoci i tlenu do lakieru. 

Powłoka redukuje tarcie powierzchniowe, dzięki czemu zmniejsza ryzyko powstawania hologramów i śladów po myciu. Struktura ceramiczna nie przewodzi prądu, co eliminuje wpływ ładunków elektrostatycznych na przyciąganie kurzu. Odporność termiczna dochodzi do nawet 750°C.  

Jak przebiega aplikacja powłoki ceramicznej? 

Tak samo jak w przypadku powłoki grafenowej, tutaj również aplikacja wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni. Proces składa się z kilku etapów, które zapewniają maksymalną trwałość i skuteczność ochrony:  

  • Usuwanie zanieczyszczeń drogowych i osadów – glinka detailingowa, jak ADBL Clay Bar Violet w połączeniu z lubrykantem usuwa osady, których nie da się zmyć standardowymi środkami. Pozwala to uzyskać idealnie gładką powierzchnię. 

  • Korekta lakieru samochodowego – wszelkie rysy, hologramy i oksydacja lakieru muszą zostać usunięte. Korekta lakieru odbywa się maszynowo przy użyciu past polerskich o różnej gradacji. W zależności od stanu powierzchni stosuje się jedno-, dwu- lub wieloetapową korektę. Proces kończy się usunięciem pyłu polerskiego. 

  • Odtłuszczanie powierzchni  – przed aplikacją powłoki lakier musi być idealnie czysty i pozbawiony tłustych pozostałości. Do odtłuszczenia stosuje się preparaty na bazie alkoholu izopropylowego (IPA). Zapewnia to lepszą adhezję powłoki ceramicznej. 

  • Aplikacja powłoki ceramicznej – preparat nakłada się aplikatorem z gąbką i mikrofibrą w cienkich, równomiernych warstwach. Ruchy krzyżowe (pionowe i poziome) zapewniają dokładne pokrycie powierzchni. Po krótkim czasie odparowania nadmiar produktu usuwa się czystą mikrofibrą. 

  • Polimeryzacja i utwardzanie – powłoka utwardza się w wyniku reakcji z wilgocią w powietrzu. Czas wstępnego sieciowania wynosi kilka godzin. Pełne utwardzenie może trwać od 24 do 72 godzin. W tym czasie nie należy myć pojazdu ani wystawiać go na deszcz. W profesjonalnych warunkach proces można przyspieszyć poprzez użycie lamp IR. 

  • Pielęgnacja po aplikacji – po utwardzeniu powłoki należy unikać agresywnych środków chemicznych przez pierwsze tygodnie. Regularne mycie pianą neutralną i stosowanie dedykowanych preparatów podtrzymujących hydrofobowość wydłuża trwałość powłoki. 

Powłoka grafenowa czy ceramiczna – którą wybrać? 

Chcesz uzyskać trwałe zabezpieczenie lakieru samochodowego, ale nie wiesz, które rozwiązanie wybrać? Zwróć uwagę. na swoje oczekiwania względem ochrony, trwałości i właściwości użytkowych.  

Powłoka ceramiczna tworzy twardą barierę, która chroni lakier przed mikrozarysowaniami, oksydacją i agresywnymi czynnikami chemicznymi. Jej hydrofobowość ułatwia utrzymanie czystości, a wysoka odporność termiczna zapobiega degradacji pod wpływem wysokich temperatur.

Struktura ceramiczna wykazuje stabilność chemiczną i nie przewodzi prądu, co eliminuje problem przyciągania kurzu. Proces sieciowania wymaga odpowiednich warunków, a pełne utwardzenie trwa od kilku godzin do kilku dni. Trwałość powłoki ceramicznej waha się od jednego do pięciu lat, w zależności od formuły i liczby nałożonych warstw.  

Powłoka grafenowa oferuje lepszą elastyczność i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Struktura oparta na grafenie tworzy warstwę o zwiększonej odporności na mikrozarysowania i zmiany temperatur. Dzięki doskonałemu przewodnictwu cieplnemu zmniejsza ryzyko powstawania osadów mineralnych, co jest istotne w rejonach o wysokiej twardości wody.

Grafenowa hydrofobowość przewyższa powłoki ceramiczne, co poprawia właściwości samooczyszczające. Wiązania Van der Waalsa zwiększają adhezję do lakieru, co wydłuża czas działania powłoki w porównaniu do standardowych ceramicznych systemów ochronnych. Proces aplikacji i utwardzania przebiega podobnie jak w przypadku ceramiki, lecz niektóre formuły wymagają dłuższego czasu na osiągnięcie pełnej twardości.  

Grafen przewyższa ceramikę pod względem trwałości i elastyczności, natomiast ceramika oferuje wysoką odporność chemiczną i stabilność strukturalną. Wybór zależy od priorytetów – jeśli liczy się maksymalna ochrona przed chemikaliami i promieniowaniem UV, powłoka ceramiczna będzie lepszym rozwiązaniem. W przypadku potrzeby redukcji tarcia powierzchniowego, lepszej odporności na zabrudzenia i większej elastyczności warstwy ochronnej, powłoka grafenowa sprawdzi się lepiej.