Zabezpieczenie lakieru przed działaniem czynników zewnętrznych i osadzaniem się brudu jest niezwykle ważne. Nic zatem dziwnego, że kierowcy szukają rozwiązania trwalszego od wosku. Często jest nim powłoka: ceramiczna, kwarcowa lub membranowa. Czym te trzy zabezpieczenia różnią się? Która powłoka jest najlepsza?
Powłoka ceramiczna
Powłoki ceramiczne znane są ze swojej trwałości i… ceny. Profesjonalne nałożenie takiej powłoki wiąże się bowiem z dużym kosztem – nawet rzędu kilku tysięcy złotych. Z drugiej strony producenci utrzymują, że powłoki ceramiczne mogą spełniać swoje zadanie nawet przez 5 lat, chociaż mogą to być również niecałe 2 lata. Skąd taka rozbieżność?
Wszystko wynika z faktu, że istnieje duża różnica między fachową aplikacją powłoki ceramicznej a taką wykonywaną we własnym zakresie. Zwykły kierowca nie ma dostępu do profesjonalnej powłoki ceramicznej. Punkty, które ją nakładają, muszą być autoryzowane tak jak punkt Clinic4Car. Takie salony mają dostęp do specjalistycznych, najwyższej jakości i najbardziej trwałych środków.
Jest to np. powłoka Aqua Coating Pro. Jak widać, jej cena jest duża, a punkt musi także pobrać opłatę za wykonanie powłoki. W efekcie ceramiczne zabezpieczenie kojarzone jest z dużym, nieosiągalnym dla niektórych kierowców kosztem.
Aby rozwiązać ten problem, producenci oferują także powłoki ceramiczne do samodzielnego wykorzystania. Nie trzeba posiadać autoryzacji, by móc je zakupić. Aplikacja takich środków jest też łatwiejsza, chociaż oczywiście pewien minimalny poziom wiedzy trzeba wciąż posiadać.
Co jednak istotne, tego typu powłoki ceramiczne są też mniej trwałe. Dobre spełniają swoje zadanie przez ok. 2 lata. Jeśli posiadasz już jakieś doświadczenie z powłokami, polecamy np.: Gtechniq Crystal Serum Light, Aqua Coating 9H, FX Protect Evolution Coating 9H. Natomiast jeśli chcesz nałożyć swoją pierwszą powłokę, wybierz raczej Aqua Coating ONE, FX Protect Vision Coating czy CarPro LITE. To produkty proste w aplikacji, a ich trwałość wynosi ok 1-1,5 roku.
Do plusów powłoki ceramicznej – poza tym, że jest trwała i twarda – zaliczamy również rewelacyjny połysk, który ułatwia mycie samochodu i uatrakcyjnia jego wygląd. Ponadto, ceramika dobrze chroni przed zarysowaniami i urazami mechanicznymi, ale trzeba pamiętać, że nie jest to rozwiązanie “na zawsze i bez względu na wszystko”. Jak każde zabezpieczenie, tak i to nie daje 100% pewności, że uszkodzenia się nie pojawią. Może być o to trudniej, ale pojawić się mogą.
Powłoka kwarcowa
Powłoka kwarcowa to alternatywa dla powłoki ceramicznej, chociaż pod wieloma względami rozwiązania te nie różnią się znacznie. Niektórzy specjaliści są nawet zdania, że takie rozróżnienie nie ma sensu, bo oba produkty należą do powłok typu “glass coating”. Dodatkowo bazą obu jest krzemionka. Istnieją jednak pewne różnice, o których warto pamiętać.
Zabezpieczenie kwarcowe pojawiło się na rynku jako pierwsze, przez co nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że ceramiczna technologia jest udoskonaleniem powłoki kwarcowej. Jej cena jest niższa od powłoki ceramicznej, ale niższa jest również jej twardość.
Co jednak należy podkreślić, to wciąż dużo lepsze rozwiązanie od wosku. Daje więcej czasu na reakcję i usunięcie zanieczyszczeń, jest też trwalsze i bardziej chroni przed zarysowaniami. Niektóre z powłok kwarcowych mają trwałość nawet do dwóch lat, co jest wyjątkowo atrakcyjną opcją w porównaniu z woskiem, który trzeba nakładać kilka razy w roku. Wiele zależy jednak od wybranego produktu i producenta.
Z naszego asortymentu polecamy łatwe w aplikacji i o dobrej trwałości CarPro C.Quartz UK 3.0 lub SOFT99 QJUTSU Body Caot, którego 100 ml buteleczka powinna starczyć nawet na 3 auta. Dobrze sprawdzi się także Detail General Quartz.
Powłoka membranowa
To rodzaj powłoki, która zabezpiecza auto w zupełnie inny sposób niż powłoki ceramiczna i kwarcowa. Produkt ten tworzy na lakierze ultracienką, gumową powłokę membranową, co wydobywa głębię lakieru i zapewnia rewelacyjną szklistość. Można go kłaść również na plastikowych powierzchniach, a także na powierzchnie oklejone folią zmieniającą kolor lub bezbarwną PPF. Dzięki takiemu rozwiązaniu bród będzie mniej przywierać i nie zmieni koloru folii.
Powłoka membranowa ma mniejszą odporność na zarysowania od kwarcowej i ceramicznej, ale jednocześnie ma większą hydrofobowość. Lepiej zabezpiecza więc przed efektami wilgoci czy osadzającego się brudu. To powłoka polecana osobom będącym w ciągłej podróży, które chcą zachować auto w czystości mimo przejechania wielu kilometrów.
Membranowe zabezpieczenie ułatwia utrzymanie czystości oraz mycie auta (dzięki hydrofobowości). Niemniej, decydując się na taką powłokę, trzeba wiedzieć, że nie można jej zaniedbać. Chociaż raz w miesiącu należy udać się do dobrej myjni ręcznej, aby odetkać pory powłoki membranowej.
Aplikacja powłoki membranowej nie należy do najłatwiejszych, wymaga też odpowiednich warunków. Wygląd i łatwiejsze mycie rekompensują to jednak, przez co ten rodzaj zabezpieczenia jest dość popularny. Do samodzielnej aplikacji polecamy Max Protect UNC-R. Natomiast w naszym studio używamy niedostępnej dla każdego powłoki UNC-r ProElite.
Połączenie powłoki ceramicznej z membranową
Popularnym rozwiązaniem jest również połączenie powłoki ceramicznej z membranową. Dzięki temu lakier jest bardzo dobrze utwardzony (warstwa ceramiczna) oraz nabiera rewelacyjnej szklistości i hydrofobowości (powłoka membranowa). Tak zabezpieczone auto jest dobrze chronione i świetnie się prezentuje.
Gotowy i sprawdzony zestaw do tej praktyki to: warstwa ceramiczna Max Protect UNC-v1 oraz membranowa Max Protect UNC-R. Komplet ten starcza bez problemu na dwa auta średniej wielkości lub auto typu SUV/BUS.
Jaka powłoka jest najlepsza?
Przede wszystkim należy pamiętać, że rynek powłok jest bardzo dynamiczny. Producenci prześcigają się stosowanymi technologiami i używanym nazewnictwem, chcąc w ten sposób osiągnąć swoje cele biznesowe. Bardzo łatwo jest więc podjąć pochopną decyzję lub po prostu rozczarować się użytym produktem. Tymczasem prawda jest taka, że najlepszym wyborem może być udanie się z tym problemem do specjalisty.
Konsultacja czy też skorzystanie z usług profesjonalnego punktu nigdy nie wiążą się z rozczarowaniem. Zapraszamy więc np. do naszego studio w Łodzi, które znajduje się na ul. Brzeźnej 3.
Podsumowując, najbardziej twarda i często też najtrwalsza jest powłoka ceramiczna. Kwarcowa cechuje się mniejszą twardością i odpornością, ale jako pierwsza pojawiła się na rynku. To dobra alternatywa dla wosku. Natomiast powłoka membranowa tworzy na lakierze gumową membranę, której sposób działania jest zupełnie inny niż dwie pierwsze. Pod niektórymi względami to lepsze rozwiązanie, jednak trzeba pamiętać o regularnej, właściwej pielęgnacji.