Wróć do listy wpisów

Zabezpieczenie lakieru na zimę - Jak dbać o lakier

Zabezpieczenie lakieru na zimę - Jak dbać o lakier

Dobrze zadbany lakier samochodowy sprawia, że nasze auto świetnie się prezentuje zarówno w słońcu, jak i w świetle miejskich latarni. Lakier to tak naprawdę najważniejszy wizualny walor każdego wozu. Jeśli jest bez wad, bez przetarć, rys i przebarwień, to znacznie polepsza całościowy odbiór samochodu, nawet gdy jego mechaniczne cechy są nieco gorsze. Właśnie dlatego tak ważne jest dbanie o wygląd lakieru.

Zabezpieczenie lakieru samochodowego – preparaty i środki do karoserii

Istnieje wiele środków i preparatów pielęgnujących i chroniących karoserię auta, bez których niestety nie można się obyć, jeśli chce się zachować jej efektowny połysk. Samo regularne mycie auta na myjni samochodowej może nie wystarczyć.

Woski samochodowe

Woski samochodowe to jedne z najpopularniejszych środków do ochrony lakieru. Tworzą one na powierzchni karoserii warstwę ochronną, która odpycha wodę i brud, a także dodaje głębi koloru. Woskowanie samochodu jest zalecane co kilka miesięcy, w zależności od typu wosku i warunków, w jakich samochód jest eksploatowany. Do Twojej dyspozycji są woski syntetyczne, które mają właściwości hydrofobowe i woski naturalne zapewniające wysoką ochronę lakieru.

Powłoki

Powłoki to nowoczesne rozwiązanie oferujące długotrwałą ochronę dla lakieru samochodowego, które jest o wiele mocniejsze od wosków naturalnych. Tworzą one bardzo twardą warstwę ochronną, która może przetrwać nawet do kilku lat. Ta technologia jest odporna na chemikalia, promieniowanie UV, zarysowania, a także znacznie ułatwia czyszczenie karoserii. Oczywiście efekt zależy od tego, jaki rodzaj powłoki wybierzesz:

  • powłoki ceramiczne – tworzone są na bazie krzemionki oraz innych nanocząstek ceramicznych. Zapewniają one bardzo twardą i trwałą warstwę ochronną na lakierze samochodowym, która jest wyjątkowo odporna.

  • powłoki kwarcowe – nazywane także powłokami szklanymi, mają wysoką zawartość krzemionki, co czyni je jeszcze twardszymi i bardziej odpornymi niż powłoki ceramiczne. Charakteryzują się wyjątkową odpornością na uszkodzenia mechaniczne, ekstremalne temperatury i chemikalia.

  • powłoki polimerowe – składają się z syntetycznych polimerów, które tworzą elastyczną, lecz trwałą warstwę ochronną na powierzchni lakieru. Są one łatwiejsze w aplikacji niż powłoki ceramiczne i kwarcowe i często są tańsze. Powłoki polimerowe skutecznie chronią przed promieniowaniem UV, rdzą oraz pomagają zachować czystość lakieru przez tworzenie bariery, która odpycha brud i wodę.

Uszczelniacze

Sealanty, czyli uszczelniacze, to syntetyczne środki zabezpieczające lakier, które zapewniają lepszą ochronę niż tradycyjne woski. Sealanty mogą zapewnić ochronę nawet do roku, tworząc na powierzchni lakieru przezroczystą, trudną do przebicia barierę, a dokładnie hydrofobową warstwę.

Jak zabezpieczyć lakier? Dopasuj preparat

Zastanawiasz się nad powłoką ceramiczną, a może interesują Cię woski twarde? Wiemy, jak wiele możliwości zabezpieczenia powierzchni auta oferują środki tworzone przez specjalistów. Zanim jednak sięgniesz po preparaty zapewniające hydrofobową powłokę czy takie, które maskują drobne zarysowania, to pamiętaj, aby dopasować produkt do kilku czynników.

Największym wyzwaniem dla każdego posiadacza wozu jest okres zimowy. Niskie temperatury, śnieg, lód, wilgoć, szron oraz sól drogowa mają zły wpływ na stan lakieru. W tej porze roku czeka go wiele zagrożeń, wobec których może okazać się on całkowicie bezbronny. Wysoka ochrona lakieru samochodowego będzie zagwarantowana tylko wtedy, kiedy odpowiednio dopasujesz produkt.

Pogoda i warunki środowiskowe

W klimacie suchym, a przy tym słonecznym, na przykład latem doskonale sprawdzą się dwa rozwiązania, a dokładnie powłoka ceramiczna i powłoka kwarcowa. Oferują one wysoką odporność na promieniowanie UV i długotrwałą ochronę. Natomiast, kiedy za oknem ciągle pada wybierz preparaty o silnych właściwościach hydrofobowych, na przykład zaawansowane sealanty.

Specyficzne potrzeby użytkownika

Szukasz maksymalnej ochrony przed zarysowaniami, chemikaliami i uszkodzeniami? Wybierz powłoki kwarcowe. Możesz również wykorzystać glinkowanie lub zabezpieczyć lakier samochodowy przy pomocy dopasowanego wosku. Pamiętaj, że liczy się również aplikacja i pielęgnacja. Jeśli nie wiesz, jak powinno przebiegać zabezpieczenie lakieru samochodowego, to nie sięgaj po profesjonalne środki. Wybierz łatwiejsze rozwiązania, na przykład syntetyczne woski, które są mniej wymagające w stosowaniu niż powłoki ceramiczne czy kwarcowe.

Rodzaj lakieru

Do lakierów matowych najlepiej stosować specjalnie przeznaczone dla nich produkty, które nie dodadzą połysku, a jednocześnie ochronią powierzchnię. Natomiast lakiery metalizowane czy perłowe dobrze reagują na powłoki ceramiczne i kwarcowe, które podkreślają ich głębię i połysk.

Zostają jeszcze starsze lakiery. W ich przypadku warto wybrać preparaty z właściwościami odnawiającymi, takie jak niektóre rodzaje wosków lub polimerowych sealantów, które pomogą zatuszować drobne niedoskonałości.

Rodzaje lakieru

Lakier lakierowi nierówny i widać to, gdy z bliska przyjrzymy się karoserii aut. Wyróżniamy kilka rodzajów lakieru samochodowego, które różnią się swoim wyglądem, ale także pewnymi właściwościami.

Trwałe, choć trudne w pielęgnacji są lakiery matowe. Dobrze trzymają się na samochodzie, lecz niestety dość łatwo je uszkodzić, nawet poprzez niewłaściwe lub zbyt częste mycie.

Z kolei lakiery metaliczne, dzięki temu, że w ich składzie zawarte jest aluminium, charakteryzują się efektownym połyskiem. Jednak oczywiście tylko wtedy gdy o niego dbamy. Innym rodzajem lakieru, który również zawiera aluminium, jest lakier perłowy. Natomiast ta powłoka posiada także kryształki górskie, które dodają mu dodatkowego blasku. Warto wymienić także lakiery specjalne, które wzbogacone są o różnorakie efekty. Wśród nich istnieją takie, które przypominają powłokę charakterystyczną dla rdzy.

Warto dodać, że lakiery samochodowe rozróżnia się też ze względu na ich skład. Tak też istnieje wyrób bezbarwny (klar), akrylowy, strukturalny, bazowy oraz wodny.

Jak zabezpieczyć lakier na zimę?

Zima to czas, do którego należy przysposobić swoje auto. W ramach zabezpieczania auta przed całym szeregiem zanieczyszczeń i zagrożeń powinno się myśleć o tym już jesienią. Lista czynników, które charakteryzują się szkodliwym działaniem na nasz samochód, jest długa. Znajduje się na niej sól drogowa, jak i błoto, mróz oraz brud.

Jeśli chcemy uchronić nasz wóz od licznych zanieczyszczeń, powinniśmy przed zimą zdecydować się na zastosowanie wosku. Otóż woskowanie to doskonały sposób na ochronę auta od brudu i pyłu.

Działanie powłoki wosku jest zapobiegawcze i pielęgnacyjne jednocześnie. Wosk sprawia, że karoserię chroni szczelna warstwa, która nie pozwala na osadzanie się kropel wody, ale także na zagnieżdżanie się brudu.

Oczywiście woskowanie powinno być poprzedzone dokładnym umyciem auta. Zastosowanie specjalnego płynu, piany i ręcznych szczotek będzie pierwszym krokiem, by zabezpieczyć samochód na zimę. Oczywiście wszelkie środki czyszczące, w tym wosk, znajdziemy na myjni samochodowej.

Aby osiągnąć zabezpieczenie lakieru samochodowego na zimę, można też zaprowadzić samochód na glinkowanie. Jest to opcjonalna forma pielęgnacji nadwozia, którą możemy zlecić lub której możemy podjąć się samodzielnie.

Glinkowanie to proces, który powinien zostać przeprowadzony przed myciem i przed nałożeniem na nadwozie wosku. Jeśli chcemy kompleksowo zabezpieczyć na zimę i uchronić je od korozji to glinka jest doskonałym pomysłem.

Inną formą zabezpieczania lakieru przed zimą jest stosowanie specjalnych preparatów. Dzięki nim pielęgnacja samochodu może być naprawdę skuteczna. Użytkownicy aut polecają powłoki ceramiczne, których warstwa chroni auto zarówno od soli drogowej jak i od brudu oraz korozji.

Stosując którąkolwiek z powyższych metod, chcemy by lakier samochodu był bezpieczny zimą, przez co, żeby cieszył nasze oko swą błyszczącą powłoką. Niestety zima jest dla niego na tyle dużym zagrożeniem, że powinniśmy przedsięwziąć chociażby jeden z proponowanych przez nas sposobów na zabezpieczenie lakieru zimą.