Kiedy myślimy o kontrolowaniu stanu swojego samochodu, często pomijamy podwozie, a jest to spory błąd, gdyż jest ono istotną częścią każdego pojazdu, a wiedza o tym, jak właściwie o nie dbać, może wydłużyć żywotność auta.
Regularna kontrola i konserwacja podwozia to najlepszy sposób na utrzymanie go w dobrym stanie i zapewnienie sobie komfortowej i bezpiecznej jazdy oraz zminimalizowanie wydatków związanych z ewentualnymi naprawami uszkodzeń.
Najtrudniejszym okresem dla podwozia jest zima, gdy oprócz uszkodzeń wywołanych przez piasek, żwir i kamienie (z którymi borykamy się przez cały rok), narażeni jesteśmy na uszkodzenia wywołane przez śnieg, błoto oraz sól drogową.
Drobne otarcia spowodowane częstymi uderzeniami w warstwę ochronną w połączeniu z wilgocią i solą mogą bardzo szybko zamienić się w korozję.
Jak należy konserwować podwozie?
Przede wszystkim: regularnie, co kilka lat. Im częściej, tym lepiej, ale zdroworozsądkowo możemy przyjąć, że 5 lat to maksymalny interwał. Podwozie konserwujemy poprzez dokładne zabezpieczenie go przed brudem i rdzą. Zaczynamy od zdemontowania wszelkich luźnych elementów, osłon i nadkoli.
Potem przechodzimy do drobiazgowego umycia powierzchni podwozia – żaden element nie może zostać pominięty. Do tego celu można wykorzystać myjkę wysokociśnieniową, jednak należy pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności.
Następnie musimy odczekać do dokładnego wyschnięcia. Jeśli zauważymy gdzieś rdzę, musimy się jej niezwłocznie pozbyć. Czasami wystarcza zeszlifowanie skorodowanego miejsca, lecz niestety bywa również i tak, że trzeba wspawać nową blachę.
Następnie należy zabezpieczyć elementy układu wydechowego, gdyż jeśli preparaty konserwujące się tam dostaną, to później – w czasie jazdy – mogą się stopić i spowodować nieprzyjemny zapach. Później następuje odtłuszczenie – można do tego celu wykorzystać benzynę ekstrakcyjną, a po odtłuszczeniu pokrywamy powierzchnię podwozia podkładem cynkowym.
Czym konserwować podwozie?
Obecnie kierowcy mają duży wybór preparatów, którymi samodzielnie mogą zabezpieczyć podwozie przed korozją. Najprawdopodobniej decydującym w wyborze środka konserwującego będzie stosunek wydajności do ceny oraz sposób nakładania substancji: przy pomocy pędzla, wałka czy specjalnego pistoletu.
Same środki konserwujące to najczęściej preparaty na bazie wosków, gum i mas bitumicznych. Powłoka stworzona za pomocą owych substancji powinna być szczelna i mieć około 2 mm grubości. Sprawi to, że będzie odpowiednio chronić podwozie przed uszkodzeniami mechanicznymi i wilgocią.
Podczas konserwacji podwozia warto zwrócić uwagę na progi, gdyż one także narażone są na częsty kontakt z zanieczyszczeniami drogowymi. Czy zabezpieczenie podwozia można zrobić samodzielnie? Tak, jednakże należy pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim o bezpieczeństwie. Po drugie – zadbać o odpowiednie miejsce – kluczowe tu będzie ciepło (temperatura pokojowa, aby dobrze schło) i właściwa wentylacja.
Jeżeli nigdy wcześniej nie wykonywałeś konserwacji podwozia samodzielnie, warto rozważyć pomoc specjalistów, ponieważ łatwo zapomnieć o szczegółach, lub uszkodzić elementy samochodu.