Wróć do listy wpisów

Jak usunąć rdzę z auta - Usuwamy metaliczne opiłki

Jak usunąć rdzę z auta - Usuwamy metaliczne opiłki

Tzw. lotna rdza osadza się na lakierze w postaci metalicznych opiłków. Jest problemem każdego kierowcy i nie należy go ignorować. Opiłki zostawione same sobie mogą zacząć korodować, co w późniejszym czasie wpłynie na kondycję karoserii. Jak je usunąć?

Rdza lotna na samochodzie

Rdza lotna to specyficzny rodzaj rdzy na samochodzie, która tworzy się z drobinek metalu z pyłu hamulcowego. Nie jest to rdza powstała z korozji będącej naturalnym procesem utleniania się pierwiastków zawartych w stali. Nie oznacza to jednak, że nie trzeba się nią martwić. Wręcz przeciwnie. Rdza lotna może z zaczem zacząć korodować. Uszkodzi wtedy lakier, a jeśli nie zareagujemy w porę, uszkodzi też karoserię. W takim przypadku trudno już mówić o zahamowaniu skutków korozji. 

Rdza lotna osadza się głównie na felgach, w okolicy przedniego nadkola oraz na drzwiach (zwłaszcza przednich).

Jak usunąć rdzę lotną z auta?

Pierwszym środkiem, po jaki powinniśmy sięgnąć, aby usunąć rdzę z auta, jest deironizer. To specjalny preparat do usuwania opiłków metalicznych, który po aplikacji barwi się na czerwono. Stąd jego potoczna nazwa „krwawa felga”.  

Deironizer rozpuszcza zabrudzenia metaliczne na lakierze i felgach, w tym lotną rdzę. Nakładamy go na suchą powierzchnię i w cieniu. Czekamy aż zadziała (od kilku do kilkunastu minut – zależy od preparatu), ale nie dopuszczamy do tego, aby deironizer zasechł. Jego pracę możemy obserwować na bieżąco właśnie dzięki krwawym punktom.

Jeżeli deironizer nie przyniósł spodziewanych efektów, warto skonsultować się z profesjonalnym auto detailerem. Bardzo możliwe, że potrzebna będzie pełna korekta lakieru. Dobrze jest też upewnić się, czy nie mylimy lotnej rdzy ze smołą, którą należy usuwać innymi preparatami np. ADBL Tar and Glue Remover.

Jaki deironizer wybrać?

Do wyboru mamy deironizery w płynie lub o bardziej żelowej konsystencji. Drugie są łatwiejsze w aplikacji, bo wolniej spływają z powierzchni lakieru, ale tak naprawdę nie można stwierdzić, że któraś z tych form jest bardziej skuteczna. Warto za to podkreślić, że nie każdy deironizer jest przystosowany i do lakieru, i do felg. Istnieją preparaty dedykowane osobno dla tych powierzchni i różnią się one działaniem. Np. ADBL Wheel Warrior to kwasowy płyn typowo do felg. Nie tylko usuwa lotną rdzę, ale ma także właściwości czyszczące (z brudów, osadów itp.).