Nowe auta prosto z salonu zachwycają swoim nieskazitelnym wyglądem. Każdy chciałby, aby lakier jego pojazdu zawsze był błyszczący i bez zarysowań. Niestety, nawet jeśli ustrzeżemy się przed większymi zarysowaniami i zdarzeniami drogowymi, z czasem lakier zmatowieje i straci swój blask.
Niekorzystne warunki atmosferyczne, takie jak grad oraz drobne frakcje piasku wzbijające się w powietrze podczas jazdy czy żwir na drogach powodują powstawanie małych zarysowań oraz ubytków w lakierze. Można jednak zastosować pewne zabiegi, które sprawią, że lakier znów będzie wyglądał jak nowy.
Polerki samochodowe dla profesjonalistów i amatorów
Aby przywrócić blask zniszczonej karoserii, wystarczy uzupełnić ubytki w lakierze przeznaczonymi do tego środkami i dobrze wypolerować auto pastą polerską. Brzmi bardzo prosto, ale jaki jest do tego potrzebny sprzęt? Można oddać auto do lakiernika, który zajmie się tym profesjonalnie. Jeśli jednak lubicie robić takie rzeczy samodzielnie, trzeba będzie zaopatrzyć się w odpowiednie środki i urządzenie.
Dostępne na rynku sprzęty elektryczne różnią się od siebie nie tylko ceną, ale także możliwościami. Można rozróżnić dwa rodzaje polerek: obrotową (nazywaną także rotacyjną) i orbitalną (mimośrodową lub Dual Action). Różnica między nimi polega na tym, w jaki sposób obraca się talerz polerski.
Działanie tej pierwszej jest dość oczywiste; talerz polerski obraca się po stałej orbicie (w kółko) i równomiernie rozprowadza pastę po lakierze. Polerka obrotowa w niedoświadczonym rękach może wyrządzić duże szkody w postaci przypalenia lakieru (przepolerowania).
Polerka orbitalna wykonuje ruchy w kształcie elipsy, co działa mniej agresywnie na lakier. Jest to główny powód, dla którego polerki mimośrodowe (orbitalne) są polecane dla osób niedoświadczonych.
W trakcie pracy polerki orbitalnej wytwarza się mniej ciepła, dzięki czemu jest mniejsze ryzyko uszkodzenia lakieru. Jednak umiejętne posługiwanie się polerką obrotową pozwala na dokładniejsze usunięcie niedoskonałości i ogólnie daje lepsze efekty. Polerki orbitalne mogą sobie nie poradzić z większymi zarysowaniami wymagającymi dużej precyzji.
Producenci maszyn polerskich wyszli naprzeciw potrzebom klientów i stworzyli nowy typ polerek o sile i precyzji polerki obrotowej oraz bezpieczeństwie maszyny orbitalnej. Mowa tutaj o maszynie planetarnej, która posiada silnik zapewniający ruch oscylacyjny. Jest to kompromisowe rozwiązanie, które zapewnia wydajną i szybką pracę.
Czym się sugerować przy zakupie maszyny do polerowania auta?
Jeżeli szukasz sprzętu tylko do amatorskiego użytku, nie musisz przepłacać i brać maszyny z najwyższej półki. Te profesjonalne przeznaczone są do wielogodzinnej, codziennej pracy i są bardziej wytrzymałe. To, co jest ważne dla amatorów, to funkcje ułatwiające polerowanie, jak na przykład elektroniczna kontrola prędkości.
Dzięki tej funkcji podczas większego przyciskania urządzenia do lakieru jego prędkość obrotowa nie spadnie. Konieczna jest również regulacja obrotów, która pozwala dostosować prędkość do potrzeby (przy głębszej korekcie wyższe obroty oraz niższe przy wykończeniu).
Niektórzy eksperci twierdzą, że moc polerki powinna mieć 1000W, jednak obecnie te o mocy 600-800W są konstruowane w ten sposób, że mimo mniejszej mocy, nadal są wydajne. Przy wyborze polerki należy też porównać wagę urządzenia. Trzeba wziąć pod uwagę, że polerowanie auta zajmie kilka godzin, co może mocno zmęczyć ręce.
Oprócz standardowych polerek, można spotkać się z polerkami w wersji mini. Mimo swoich małych rozmiarów, są one tak samo mocne i wydajne jak ich większe wersje. Stosuje się je do trudno dostępnych miejsc.
Są jeszcze bardziej precyzyjne urządzenia do polerowania niedostępnych miejsc jak Autotriz Nano Polisher, którym można wypolerować klamki drzwi bez ich demontażu czy lakierowane elementy wewnątrz samochodu.
Środki do polerowania lakieru
Użycie profesjonalnego produktu do polerowania pojazdu zapewni oczekiwany efekt. Wybierając pastę polerską, kierujemy się tak samo naszym doświadczeniem w temacie polerowania. Jeśli jesteście osobami początkującymi, w pierwszej kolejności należy wybrać produkty mniej agresywne.
Lepszym rozwiązaniem będzie użycie past o umiarkowanej lub lekkiej mocy. Spośród środków do polerowania można wyróżnić pasty agresywne – stosowane do usuwania większych defektów lakieru, pasty uniwersalne – do przeprowadzania polerki po wycinaniu rys oraz pasty wykończeniowe, które nadają ostatecznego blasku.