Nie ma to jak zadbane, umyte i dobrze wypolerowane auto. Jeśli lakier błyszczy, to samochód wygląda na młodszy. Pielęgnowanie samochodu może być bardziej efektywne, gdy zastosuje się wosk do auta. Stanowi szczelną barierę dla karoserii samochodu, dzięki czemu chroni ją przed pyłem, wilgocią, a także przed promieniami słonecznymi.
Jednak woskowanie samochodu to czynność, którą należy wykonać sumiennie i według określonych reguł. Dlatego w tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości związane z nakładaniem wosku na lakier auta.
Jak działa wosk?
W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się działaniu wosku. Jest to substancja, która ze względu na swój odczyn pH, a także zawarte w niej właściwości antystatyczne stanowi powłokę ochronną dla cząstek brudu, kurzu, wody, oraz promieni UV. Tym samym nałożenie jej na powłokę lakieru auta sprawi, że będzie ona chroniła karoserię nawet przez kilka miesięcy.
Działanie ochronne to nie wszystko, co oferuje wosk. Poprawia on także wizualny efekt auta. Nabłyszcza je oraz sprawia, że kolor lakieru staje się bardziej wyrazisty.
Jakie są rodzaje wosku?
Woski samochodowe można podzielić na dwie grupy: wosk twardy oraz wosk płynny. Ten pierwszy doskonale radzi sobie ze zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi. Jednak są one trudniejsze do nałożenia.
Woski twarde dzielimy na syntetyczne – cechują się dużą trwałością, są oparte na zaawansowanej technologii polimerowej, a także kosztują stosunkowo niewiele; hybrydowe, będące połączeniem naturalności i syntetyczności oraz naturalne. Te ostatnie zapewniają tak pożądany przez wielu efekt wizualny. Dzięki nim jego barwa jest należycie podkreślona.
Tymczasem woski płynne występują w postaci sprayu, atomizera lub mleczka. Tym samym łatwiej i krócej się je nakłada.
Jakie są etapy nakładania wosku?
Etap I nie jest zbyt pracochłonny, gdyż polega on na sprawdzeniu stanu lakieru. Chodzi o to, by na jego powierzchni nie znajdowały się znaczące defekty, tłuszcz i brud. Dopiero czysty lakier sprawi, że wosk trwale do niego przylgnie, przez co będzie stanowił jego solidną ochronę na długi czas.
W trakcie drugiego etapu przechodzi się do czynów. Po sprawdzeniu stanu karoserii i stwierdzeniu, że wymaga ona czyszczenia, należy się tego podjąć. Do tego posłużą specjalne preparaty czyszczące, wywołujące pianę i nawilżające powierzchnię karoserii.
Natomiast po umyciu samochodu i osuszeniu go trzeba przystąpić do kolejnych sprawdzeń. Trzeci etap polega na jeszcze dokładniejszym przyjrzeniu się powierzchni auta. Posłużą do tego foliowe rękawiczki. Po ich założeniu należy sprawdzić palcami, czy na lakierze znajdują się wybrzuszenia lub inne nierówności.
Czwarty etap znów opiera się na działaniu. Oczywiście tylko wtedy, gdy wcześniej na lakierze znalezione zostały niedoskonałości. Usuwanie ich może odbywać się ręcznie lub za pomocą mleczka lub pasty polerskiej, dzięki którym można skutecznie pozbyć się rys. Jeszcze bardziej profesjonalnym rozwiązaniem jest wspomożenie się maszyną lub padem polerskim.
W piątym etapie należy przejść już do pastowania. Przedtem warto zaopatrzyć się w gąbkę, a także w ścierkę z mikrowłóknem. Wosk można nakładać aplikatorem gąbkowym lub gołymi rękami. Powinno się pamiętać o tym, by nie nakładać go zbyt dużo.
Ważne, aby nie nakładać wosku na całą powierzchnię samochodu za jednym razem. Trzeba robić to etapami. Tak, by polerować dany fragment wozu po około 5 minutach od nałożenia preparatu.
Szósty etap polega już na polerowaniu posmarowanego woskiem lakieru. Ale tylko wtedy, gdy zdążył już wyschnąć. Polerkę powinniśmy przeprowadzać, robiąc koliste ruchy ścierką. Po wszystkim powinniśmy przez kilka godzin wstrzymać się od wystawiania samochodu na czynniki atmosferyczne. Wosk potrzebuje czasu, by móc się należycie utwardzić.