Pająki są postrachem nie tylko osób cierpiących na arahnofobię, ale także każdego kierowcy. Pajączki i pęknięcia na szybie mogą pojawić się nie tylko podczas wypadku czy drobnej stłuczki, ale także podczas pozornie spokojniej jazdy.
Żwir znajdujący się na drodze pod wpływem przejeżdżających aut, może odbić się od podłoża i uderzyć w szybę z taką siłą, że ta zostanie uszkodzona. Najbardziej narażona na pęknięcia jest szyba przednia. Podczas szybkiej jazdy drobne odłamki najmocniej na nią oddziałują.
Jeżeli uszkodzenie jest niewielkie i mamy do czynienia z małym odpryskiem, możemy się ratować stosując klej UV, który uzupełni ubytek. Jeżeli uszkodzenie jest bardziej rozległe, niestety konieczna będzie wymiana szyby, która może być nawet kilkanaście razy droższa od jej regeneracji.
Uszkodzona szyba w aucie – co zrobić?
Jeżeli masz uszkodzoną szybę, należy bezzwłocznie ją zabezpieczyć. Mniejsze uszkodzenia zostawione bez naprawy osłabiają strukturę szyby i mogą przerodzić się w poważniejsze pęknięcia, które wymagają wymiany szyby.
Zbagatelizowanie większych uszkodzeń może mieć tragiczne skutki w postaci wpadnięcia szyby do środka samochodu podczas jazdy. Zdarzają się też przypadki, że z powodu pękniętej przedniej szyby poduszki powietrzne nie działają prawidłowo.
Z tego powodu auta z uszkodzoną szybą nie przejdą przeglądu technicznego. Dlatego nigdy nie zostawiajmy takich pęknięć bez zabezpieczenia.
Klej do szyb samochodowych - jak to działa?
Kleje do naprawy szyb samochodowych to preparaty specjalistyczne na bazie żywicy. Preparat wypełnia dokładnie ubytek, a pod wpływem promieni słonecznych zaczyna twardnieć.
Klej po zastygnięciu jest przeźroczysty, a pajączki i ubytki są niemal niewidoczne. Pękniecie nie tylko przestaje przeszkadzać refleksami podczas jazdy, ale także jest zabezpieczone przed powiększeniem się.
Zasady klejenia szyby samochodowej
Szybę możemy zabezpieczyć samodzielnie przy pomocy dostępnych na rynku klejów i zestawów naprawczych lub możemy też skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu. Aby szyba nadawała się do klejenia, muszą być zachowane pewne warunki:
- Uszkodzenie nie może znajdować się w bezpośrednim polu widzenia kierowcy
- Uszkodzenie nie może być zbyt stare. Najlepiej naprawiać szybę bezpośrednio po zdarzeniu
- Odprysk nie może mieć średnicy większej niż 5-20mm (w zależności od techniki naprawy)
- Pęknięcie nie może być dłuższe nić 5- 20 cm (w zależności od techniki naprawy)
- Jeżeli na szybie jest jeszcze inne uszkodzenie, to nie może ono znajdować się bliżej pierwszego niż 10 cm
- Koniec pęknięcia nie może znajdować się na krawędzi szyby lub znajdować się pod uszczelką
- Nie poleca się naprawy zniszczonych i porysowanych szyb z wieloma uszkodzeniami
- Odprysk musi znajdować się po zewnętrznej stronie szyby
Jeżeli te warunki są spełnione można przystąpić do klejenia szyby.
W warsztatach używa się specjalnego urządzenia, które oczyszcza i odprowadza wilgoć oraz powietrze z uszkodzenia. Jeżeli naprawiamy szybę samodzielnie należy ręcznie oczyścić powierzchnię ze szklanych drobinek i kurzu za pomocą pinezki i miękkiej szczotki.
Następnie należy postępować dokładnie według instrukcji na opakowaniu produktu. Powierzchnia musi być dokładnie umyta i odtłuszczona. Nie należy przeprowadzać naprawy w bezpośrednim świetle słonecznym.
Szyba, która ma być poddana naprawie nie może być rozgrzana od słońca. Najlepiej jest kleić szybę w miejscu zacienionym. Każdy produkt może mieć inny czas schnięcia kleju. Klej wstępnie schnie ok 15 minut. Po tym czasie można już zeskrobać pozostałości kleju żyletką i wypolerować szybę.
Jednak właściwy czas schnięcia jest o wiele dłuższy. Niektórzy producenci klejów sugerują, że czas bezpiecznego odjazdu to tylko jedna godzina, natomiast wiele klejów potrzebuje ok 3-4 godzin, aby móc bezpiecznie odjechać autem. Rzeczywisty czas wiązania kleju to nawet 24 godziny.
Wypełnienie szyby przez fachowca zajmuje mu około godziny, a koszt naprawy waha się między 60, a 150 zł. Cena zestawu do samodzielnej naprawy to około 40 zł.