Auto jak z salonu - kto nie chciałby takiego mieć? Utrzymanie karoserii w nienagannym stanie wymaga nakładów finansowych, poświęcenia swojego czasu i energii. Jednak ten wysiłek z pewnością zostanie zauważony, a wzrok zazdrosnych sąsiadów niejeden raz zawiśnie na pięknym lakierze Twojego auta. Zadbany czarny lakier prezentuje się szczególnie efektownie.
Dlaczego czarny lakier matowieje?
Niekorzystne warunki atmosferyczne, takie jak silny wiatr oraz drobne frakcje piasku szlifujące powierzchnię lakieru, odpryskujący podczas jazdy żwir na drogach, grad, czy gałęzie powodują powstawanie małych zarysowań oraz ubytków w lakierze. Można jednak zastosować pewne zabiegi, które sprawią, że lakier znów będzie wyglądał jak nowy.
Jak zadbać o czarną karoserię?
Doprowadzenie lakieru do stanu jak z salonu to proces bardzo złożony. Dobór właściwych akcesoriów i chemii jest uzależniony od stanu karoserii. Poprawne wykonanie zabiegów renowacyjnych oraz pielęgnacyjnych wymaga dużej wiedzy zarówno o sprzęcie, jak i środkach chemicznych. Niemniej ważna jest odpowiednia technika polerowania i dobór właściwych akcesoriów.
Aby przywrócić blask zniszczonej karoserii, należy uzupełnić ubytki w lakierze przeznaczonymi do tego środkami i dobrze wypolerować auto pastą polerską. Polerowanie czarnego lakieru trzeba przeprowadzić z najwyższą starannością, gdyż każdy błąd będzie widoczny na lakierze. Dowiedz się, jakie produkty pozwolą uzyskać wymarzony efekt na czarnym lakierze.
Przygotowanie auta do polerowania
Lakier czarny jest najtrudniejszy w polerowaniu, zwłaszcza ten niemetaliczny, który nie ma drobnych cząsteczek zaburzających zwierciadło karoserii. Doskonałe wypolerowanie czarnego UNI wymaga poziomu mistrzowskiego.
Pierwszym etapem będzie dokładne przygotowanie auta do polerowania, czyli dwuetapowe mycie. Pozbycie się najmniejszych drobinek brudu jest kluczowe w precyzyjnym polerowaniu auta. Każda nawet najdrobniejsza cząsteczka piasku, która dostanie się pod pad polerski może wyrządzić sporo szkód podczas polerowania i powstawanie hologramów.
Dlatego po myciu wstępnym oraz po myciu metodą na dwa wiadra, powinno się przeprowadzić proces glinkowania, zwłaszcza w przypadku czarnego lakieru. Glinka usunie uciążliwy brud jak żywica i smoła oraz drobny piasek, który w nich tkwi. Po dokładnym wypłukaniu glinki i odtłuszczeniu powierzchni cleanerem można przystąpić do drugiego etapu czyli oględzin.
Polerowanie czarnego lakieru
Rozpoznanie jaki lakier będziemy polerować (czy jest to lakier twardy, czy też miękki oraz czy jest takiej samej grubości na całej powierzchni, czy też niektóre elementy były malowane) pozwoli dobrać odpowiednią pastę oraz zadecydować o rodzaju nakładki na maszynę polerską (mocno tnące futro, czy twarda gąbka). Jeżeli lakier nie jest w opłakanym stanie, można pominąć futro polerskie i przejść od razu do pada o dużej ścieralności.
Początkowo pad będzie trzeba zaimpregnować, to znaczy równomiernie nałożyć na pad mocno ścieralną pastę (na przykład Menzerna Heavy Cut Compound 400), a następnie przejechać kilka razy po powierzchni karoserii. Dopiero teraz można nałożyć odpowiednią ilość pasty do polerowania. Po kliku ruchach maszyną polerską zauważymy, że większe rysy zaczynają znikać.
Po oczyszczeniu karoserii ściereczką z mikrofibry możemy ocenić nasze efekty. Jeżeli są zadowalające to znak, że można przejść do pasty o średniej ścieralności (jak Menzerna Medium Cut Polish) oraz odpowiednio średniej twardości pada. Polerując zawsze pamiętamy o optymalnej ilości pasty, nadmiar nigdy nie jest wskazany, natomiast zawsze można pastę dodać w miarę potrzeby.
Po tym etapie oczyszczamy polerowaną powierzchnię cleanerem. Jeśli widoczne są hologramy, będziemy mogli je zneutralizować za pomocą pasty finiszowej (Menzerna Super Finish 3500), delikatnej gąbki i odpowiedniej techniki. Tajemnica usuwania hologramów polega na tym, aby nie stosować mocnego docisku maszyny oraz nie ustawiać zbyt mocnych obrotów. Na tym etapie zauważymy wspaniały lustrzany efekt.
Głębia czarnego koloru
Aby wydobyć z czarnego lakieru głębię koloru, należy lakier zabezpieczyć powłoką ochronną. Można do tego użyć specjalny wosk dedykowany do czarnego lakieru Extreme Gloss Black Wax Kiwami. Nakładamy produkt równomiernie na lakier ściereczką, następnie czekamy około piętnastu minut, aż produkt zastygnie. Po tym czasie przecieramy powłokę mikrofibrą. Ten zabieg nie tylko wyciągnie głęboką czerń, ale również nada karoserii efekt hydrofobowy.