Czym i jak polerować zmatowiałe reflektory?
Polerowanie karoserii to temat dość powszechny. O wiele rzadziej mówi się o polerowaniu reflektorów samochodowych, a jest to sprawa istotna ze względów nie tylko estetycznych, ale także bezpieczeństwa. Zmatowiałe reflektory nie przepuszczą wystarczającej ilości światła, dlatego w przypadku ograniczonej widoczności, wada ta stanowi realne zagrożenie wypadku drogowego. Jeżeli na reflektorach Twojego pojazdu widoczne są już wyraźne oznaki zużycia, jak żółte przebarwienia oraz matowa powierzchnia lamp samochodowych, to czas na ich regenerację. Zobacz jak się do tego zabrać w warunkach domowych.
Polerowanie lamp samochodowych - wskazówki dla początkujących detailerów
Reflektory samochodowe produkowane są ze szkła lub tworzyw sztucznych. Plusem tworzyw sztucznych jest większa elastyczność materiału i rzadsze pękanie osłon. Niestety są one przez to bardziej narażone na zarysowania. Drobne kamienie, odłamki asfaltu odbijające się od podłoża oraz piasek niesiony razem z pędem powietrza sukcesywnie szlifują plastikową powierzchnię lampy, powodując jej stopniowe matowienie. Żółty kolor lampy jest natomiast efektem fotodegradacji plastiku oraz nagromadzeniem się chemicznych osadów, które wchodzą w reakcję z tworzywami sztucznymi. Cały proces starzenia się lamp można odwrócić zabiegami detalilerskimi. Lampy szklane, tak jak w przypadku szyb, poleruje się tlenkiem ceru. My jednak skupimy się na regeneracji lamp plastikowych. Prześledźmy zatem wszystkie etapy polerowania reflektorów samochodowych z tworzyw sztucznych.
Przygotowanie do polerowania
Tak jak w przypadku polerowania karoserii etap przygotowania jest równie ważny jak samo polerowanie. Od dobrego przygotowania zależy bowiem przebieg regeneracji reflektorów samochodowych. Po pierwsze trzeba dokładnie umyć reflektory i przestrzeń wokół nich. Należy pozbyć się zanieczyszczeń drogowych oraz resztek martwych owadów.
W zależności od marki oraz modelu samochodu, reflektory można również całkowicie wyjąć. Konieczne będzie wykręcenie wszystkich śrub, za pomocą których zamontowano reflektory. Będzie to zdecydowanie najwygodniejsza opcja dla osoby wykonującej polerowanie. Jeśli jednak nie posiadamy takiej możliwości, kolejnym krokiem będzie dokładne osuszenie przygotowywanej powierzchni oraz zabezpieczenie przestrzeni wokół lampy, tj. błotnika, zderzaka i maski grubą warstwą taśmy malarskiej tak, by nie uszkodzić lakieru. Aby zabezpieczenie było skuteczne, taśma musi dokładnie przylegać.
Matowienie powierzchni lampy
Następnym etapem jest usunięcie fabrycznej warstwy ochronnej oraz zmatowienie plastiku. Najlepszym sposobem będzie usunięcie tej warstwy papierem ściernym na mokro. Trzeba przygotować papier ścierny wodny o kilku stopniach gradacji (800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500 oraz 3000). Namoczony wcześniej, przez około 20 minut, papier nawijamy na korkowy klocek do polerowania. W pierwszej kolejności używamy papieru gruboziarnistego, który szybko rozprawi się z wspomnianą już wcześniej ochronną warstwą oraz głębokimi rysami. Potem sukcesywnie przechodzimy do kolejnych mniejszych gradacji, aż po ostatni ok 3000, który zostawi powierzchnię idealnie gładką. Pamiętaj, że trzeba wypolerować zarówno przednie lampy, jak i tylne.
Polerowanie reflektorów
Gdy lampy samochodowe są już zmatowione i przybrały wygląd mlecznego szkła, można przejść do właściwej renowacji, czyli polerowania. Można je wykonać zarówno ręcznie, jak i za pomocą maszyny polerskiej, jednak trzeba zwrócić szczególną uwagę na prędkość obrotów i czas polerowania. Reflektory plastikowe są bardzo wrażliwe na przegrzanie i można je bardzo łatwo przepalić. Optymalna prędkość maszyny polerskiej dla polerowania tworzyw sztucznych to 800-1000 obrotów na minutę.
Do polerowania reflektorów najlepiej jest użyć specjalnie przeznaczonej do tworzyw sztucznych pasty polerskiej. Nakładamy pastę na pad (do polerowania ręcznego lub maszynowego). Impregnujemy pad, po czym przechodzimy do polerowania. Kolejny pad o niższej ścieralności oraz pasta polerska do reflektorów sprawią, że lampa zacznie błyszczeć jak nowa. Zanim jednak to nastąpi, będzie trzeba usunąć całą pastę z powierzchni reflektora.
Oczyszczanie, odtłuszczanie i zabezpieczanie
Po wykonanej pracy należy dokładnie usunąć resztki pasty. W tym celu można użyć specjalnych odtłuszczaczy np. ADBL Wipe Out PRO, bądź alkohol izopropylowy - jednak używając go należy pamiętać o tym, że reflektory nie mogą być ciepłe. Ważne, aby był to środek o właściwościach odtłuszczających. Po usunięciu resztek pasty, będzie można podziwiać efekt, który z pewnością zrobi ogromne wrażenie.
Aby efekt naszej pracy utrzymał się na długo po regeneracji, należy zabezpieczyć osłony powłoką ochronną. Do wyboru są trzy typy środków: polimerowa, na przykład Sonax Polymer NetShield, kwarcowa - jak CarPro CQuartz DLUX oraz ceramiczna - przykładowo SONAX Profiline Headlight Coating. Jeżeli nie zajmujesz się detailingiem zawodowo i potrzebujesz niewielką ilość preparatu do jednorazowego zabezpieczenia lamp, możesz zakupić powłokę ochronną w formie saszetki do jednorazowego użytku.
Tak zregenerowane lampy będą nie tylko pięknie wyglądały, ale zapewnią także lepsze oświetlenie drogi w nocy i w czasie złych warunków pogodowych.