Wróć do listy wpisów

Ręczne polerowanie lakieru - kilka wskazówek

Ręczne polerowanie lakieru - kilka wskazówek

Ręczna metoda polerowania lakieru samochodowego pozwala odświeżyć wygląd pojazdu bez konieczności korzystania z kosztownych usług profesjonalnych. Jest to szczególnie przydatne rozwiązanie dla właścicieli samochodów, którzy chcą samodzielnie zadbać o swoje auto, oszczędzając przy tym środki finansowe. Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik, który ułatwi wam polerowanie lakieru samochodowego bez konieczności korzystania z usług profesjonalistów.

Ręczne polerowanie samochodu - zalety

Jedną z głównych zalet ręcznego polerowania lakieru jest niska cena. Wystarczy zakupić odpowiednie pasty polerskie, ściereczki z mikrofibry lub specjalne gąbki do polerki, aby móc samodzielnie przeprowadzić cały proces. Co więcej, ręczne polerowanie daje wam pełną kontrolę nad siłą nacisku i obszarem polerowania, co jest szczególnie ważne gdy chcecie usunąć drobne rysy czy defekty na lakierze.

Jak przygotować auto do polerowania ręcznego?

Tak jak przed każdym zabiegiem pielęgnacyjnym, tak samo, zanim przystąpimy do polerowania lakieru, należy dokładnie umyć samochód. Najlepiej sprawdza się tutaj metoda na „dwa wiadra”, to znaczy, że podczas pierwszego mycia zmywamy warstwę błota i kurzu, a dopiero za drugim razem myjemy auto, wykorzystując specjalistyczne kosmetyki samochodowe.

Umycie auta nie jest w stanie pozbyć się głęboko osadzonego brudu, zwłaszcza przy lakierze z mocno widocznymi swirlami. Dlatego zaleca się, aby po umyciu auta przeprowadzić glinkowanie, które dogłębnie usunie zanieczyszczenia, takie jak resztki żywicy czy pozostałości owadów. W tym celu można zaopatrzyć się w zestaw do glinkowania lub rękawicę, która daje taki sam efekt. Następnie należy osuszyć karoserią ściereczką z mikrofibry.

Polerowanie karoserii - czego będziesz potrzebować?

Zanim zgłębicie techniki polerowania lakieru samochodowego, musicie zająć się odpowiednim przygotowaniem i skompletować różnorodne produkty i narzędzia, które umożliwią to zadanie. Do polerowania ręcznego potrzebne są akcesoria, które pozwolą na dokładne rozprowadzenie past, a także sprawią, że polerowanie stanie się wygodniejsze.

Jeśli karoseria posiada mikro rysy lub większe zarysowania, które są pamiątką po ostrych gałęziach lub zdarzeniach parkingowych, konieczne będzie wyposażenie się w korek szlifierski. Korek szlifierski może mieć mocowanie na rzep, które pozwala na stosowanie płatków ściernych z welurem lub z gładkim zakończeniem przystosowanym do płatków samoprzylepnych. Dodatkowo należy zaopatrzyć się w płatki ścierne o zróżnicowanej gradacji od niskiej do średnio ściernej.

Do polerowania całej powierzchni karoserii najlepiej sprawdzą się pady o ergonomicznym kształcie, które dobrze leżą w dłoni. Dzięki temu możemy lepiej docisnąć pad do karoserii i uzyskać efekt zbliżony do polerowania za pomocą maszyny polerskiej. Można użyć także aplikatora dwuzadaniowego z powierzchnią do polerowania i wykańczania.

Pasty do polerowania ręcznego

Wybierając pasty do polerowania, należy zwrócić szczególną uwagę na typ przeznaczenia pasty. Pasta polerska oprócz intensywności, czyli poziomu ścieralności, posiada również przeznaczenie do polerowania maszynowego lub ręcznego. Aby proces polerowania lakieru samochodowego przyniósł jak najlepszy efekt i głęboki połysk, należy przestrzegać tego podziału pasty polerskiej.

Niektóre pasty, jak na przykład Heavy Cut 8.02, zalecane są do obu typów polerowania. Należy jednak zwrócić uwagę na rekomendowany przez producenta poziom gradacji papieru ściernego, który będzie się różnił dla polerowania ręcznego i maszynowego. Produkty dedykowane do szybkiej korekty lakieru i nadające się do odnowienia całej powierzchni samochodu, takie jak Meguiar's Scratch X 2.0 będą mniej inwazyjne i bardziej bezpieczne, zwłaszcza w rękach mniej doświadczonych osób.

Wskazówki do ręcznego polerowania lakieru samochodowego

Ręczne polerowanie lakieru samochodowego to doskonały sposób na to, by przywrócić mu głęboki połysk i blask karoserii oraz usunięcie drobnych niedoskonałości. Chociaż proces wymaga czasu i cierpliwości, efekty końcowe mogą być bardzo satysfakcjonujące, a umiejętności zdobyte podczas tego doświadczenia przyniosą świetne rezultaty i sprawią, by lakier błyszczał jak nowy.

  • Wybór odpowiedniej pasty polerskiej – pasta występuje w wielu rodzajach, od tych delikatniejszych, po mocno ścierające. Wybór odpowiedniej pasty polishingowej zależy od stanu lakieru i głębokości rys, które chcemy usunąć. Pasty cuttingowe usuną poważniejsze zarysowania, z kolei pasta polishingowa nada się idealnie do usunięcia lekkich zarysowań.

  • Czystość pojazdu – przed przystąpieniem do polerowania, samochód powinien być dokładnie umyty i osuszony. Pozwoli to uniknąć wtarcia brudu w lakier podczas polerowania, co mogłoby przyczynić się do wycinania głębokich rys w powierzchni lakieru samochodowego.

  • Używanie właściwych narzędzi – do polerowania najlepiej nadają się miękkie tkaniny, takie jak mikrofibra, lub specjalne gąbki polerskie. Ważne, aby narzędzia były czyste i pozbawione drobnych elementów, które mogłyby porysować lakier i spowodować uszkodzenia.

  • Technika polerowania – polerowanie samochodu należy wykonywać delikatnymi, okrężnymi ruchami, zwracając uwagę na równomierne rozprowadzenie pasty. Nie należy wywierać zbyt dużego nacisku, aby nie uszkodzić lakieru.

  • Końcowe czyszczenie – na samym końcu, po polerowaniu ważne jest, aby pozbyć się resztek pasty polerskiej z lakieru, używając czystej, suchej mikrofibry. Pozwoli to ocenić efekty pracy i upewnić się, czy powierzchnia jest idealnie gładka i pozbawiona smug, w przeciwnym wypadku niezbędna będzie korekta lakieru.

Jak polerować auto ręcznie

Polerowanie lakieru samochodowego należy zacząć od usuwania większych rys, za pomocą korka i płatków szlifierskich. Zasada korzystania z płatków szlifierskich jest taka sama, jak w przypadku cuttingu z wykorzystaniem maszyn polerskich. Zaczynamy od płatków ostrzejszych o gradacji 1500, przechodząc stopniowo do tych delikatniejszych (2000 i na 3000 kończąc).

Jeżeli używamy do tego mocniejszych past, można zacząć od gradacji 2500. Należy przy tym pamiętać, aby szlifować powierzchnię równomiernie, by nie spowodować uszkodzeń powłoki lakierniczej Gdy większe rysy są już niewidoczne, można zacząć polerować auto na całej powierzchni, przy użyciu pada polerskiego oraz pasty o średniej ścieralności.

Ważna jest też technika polerowania samochodu, gdzie początkowo wykonujemy ruchy posuwiste na krzyż. Przechodząc do pasty o niższej ścieralności, można wykonywać ruchy okrężne. Po wykonanym polerowaniu odtłuszczamy karoserię produktami typu ADBL Wipe Out Pro, co przygotuje powierzchnię przed zabezpieczeniem jej za pomocą wosków i przywraca dawny połysk.