Wróć do listy wpisów

Ręczne polerowanie lakieru - kilka wskazówek

Ręczne polerowanie lakieru - kilka wskazówek

Błyszczące i pozbawione zarysowań auto to marzenie niejednego kierowcy. Aby uzyskać efekt auta jak z salonu, najlepiej zlecić renowację powłoki lakierniczej firmie detalingowej, która ma duże doświadczenie, a na lakierze zna się jak nikt. Jeśli masz odpowiednie doświadczenie lub po prostu nie boisz się wyzwań, możesz zająć się usuwaniem rys lakieru samodzielnie.

Z pewnością szybsze i bardziej efektowne będzie polerowanie przy pomocy maszyny polerskiej. Jeśli jednak nie masz do dyspozycji takiej maszyny, ani podwórka z dostępem do prądu, to nadal możesz poprawić wygląd lakieru swojego auta i pozbyć się lub przynajmniej zredukować skazę na lakierze.

Polerowanie ręczne vs polerowanie maszynowe

Polerowanie ręczne auta może wydawać się czynnością bardzo czasochłonną, jednak testy porównujące polerowanie ręczne i polerowanie maszynowe wykazały, że czas wykonania jest dłuższy zaledwie o pół godziny (przy średniej wielkości aucie). Co do jakości wykonania, widać różnicę między profesjonalnym polerowaniem maszynowym i domorosłym polerowaniem ręcznym.

Większość ankietowanych stwierdziła jednak, że taki stopień polerowania jest zadowalający. Aby uzyskać dobry efekt, trzeba włożyć w polerowanie ręczne odpowiednio dużo siły. Można zatem uznać, że po dokładnym wypolerowaniu auta trening na ten dzień jest już zaliczony.

Jak przygotować auto do polerowania ręcznego?

Tak jak przed każdym zabiegiem pielęgnacyjnym auto trzeba dokładnie umyć. Najlepiej sprawdza się tutaj metoda na „dwa wiadra”, to znaczy, że podczas pierwszego mycia zmywamy warstwę błota i kurzu, a dopiero za drugim razem myjemy auto za pomocą szamponu.

Umycie auta nie jest w stanie pozbyć się głęboko osadzonego brudu, zwłaszcza przy lakierze z mocno widocznymi swirlami. Dlatego zaleca się, aby po umyciu auta przeprowadzić glinkowanie, które dogłębnie usunie zanieczyszczenia, takie jak resztki żywicy czy pozostałości owadów. W tym celu można zaopatrzyć się w zestaw do glinkowania lub rękawicę, która daje taki sam efekt. Następnie należy osuszyć karoserią ściereczką z mikrofibry.

Akcesoria potrzebne do polerowanie ręcznego

Do polerowania ręcznego potrzebne są odpowiednie akcesoria, które pozwolą na dokładne rozprowadzenie past, a także sprawią, że polerowanie stanie się wygodniejsze. Jeśli karoseria oprócz mikro rys rozpraszających światło posiada większe zarysowania, które są pamiątką po ostrych gałęziach lub zdarzeniach parkingowych, konieczne będzie wyposażenie się w korek szlifierski.

Korek szlifierski może mieć mocowanie na rzep, które pozwala na stosowanie płatków ściernych z welurem lub z gładkim zakończeniem przystosowanym do płatków samoprzylepnych. Dodatkowo należy zaopatrzyć się w płatki ścierne o zróżnicowanej gradacji (P1500, P2000, P2500, P3000).

Do polerowania całej powierzchni karoserii najlepiej sprawdzą się pady o ergonomicznym kształcie, które dobrze leżą w dłoni. Dzięki temu możemy lepiej docisnąć pad do karoserii i uzyskać efekt bardziej zbliżony do polerowania maszynowego. Można użyć także aplikatora dwuzadaniowego z powierzchnią do polerowania i wykańczania.

Pasty do polerowania ręcznego

Wybierając pasty do polerowania należy zwrócić szczególną uwagę na typ przeznaczenia pasty. Pasty oprócz intensywności, czyli poziomu ścieralności, dzielą się na pasty przeznaczone do polerowania maszynowego i na pasty do polerowania ręcznego. Chcąc wypolerować auto ręcznie należy przestrzegać tego podziału, jeżeli zależy nam jak najlepszym efekcie.

Niektóre pasty polerskie, jak na przykład Heavy Cut 8.02, zalecane są do obu typów polerowania. Należy jednak zwrócić uwagę na rekomendowany przez producenta poziom gradacji papieru ściernego, który będzie się różnił dla polerowania ręcznego i maszynowego.

Dedykowane do szybkich retuszy środki nadające się do odnowienia całej powierzchni samochodu, takie jak Meguiar’s Scratch X 2.0 będą mniej inwazyjne i bardziej bezpieczne, zwłaszcza w rękach mniej doświadczonych osób.

Jak polerować auto ręcznie

Na początek należy zająć się większymi rysami. Wycinanie rys należy wykonywać za pomocą korka i płatków szlifierskich. Zasada korzystania z płatków szlifierskich jest taka sama, jak w przypadku cuttingu maszynowego. Zaczynamy od płatków ostrzejszych o gradacji 1500 przechodząc stopniowo do tych delikatniejszych (2000 i na 3000 kończąc).

Jeżeli używamy do tego mocniejszej pasty można zacząć od gradacji 2500. Należy przy tym pamiętać, aby szlifować powierzchnię równomiernie, by nie zrobić zagłębienia w lakierze. Gdy większe rysy są już niewidoczne można przejść do polerowania całej powierzchni auta oraz pada polerskiego i pasty o średniej ścieralności.

Ważna jest też technika: początkowo wykonujemy ruchy posuwiste na krzyż. Przechodząc do pasty o niższej ścieralności można wykonywać ruchy okrężne.

Po wykonanym polerowaniu, odtłuszczamy karoserię produktami typu ADBL Wipe Out Pro, co przygotuje powierzchnię przed zabezpieczeniem jej za pomocą wosku lub sealantu.